SME

Mŕtvy básnik nepíše, je dôležité zostať nažive

KNIHA TÝŽDŇA / ZOSTAŤ NAŽIVE A INÉ TEXTY Houellebecq sa aj v esejach správa provokatívne, cynicky a nekompromisne

KNIHA TÝŽDŇA / ZOSTAŤ NAŽIVE A INÉ TEXTY

Houellebecq sa aj v esejach správa provokatívne, cynicky a nekompromisne

Michel Houellebecq svojou zbierkou esejí a článkov rozširuje bojové pole. Správa sa na ňom tak, ako sme u tohto francúzskeho spisovateľa zvyknutí: provokatívne a nekompromisne. Nevie písať na objednávku (ani tú spoločenskú), práve preto je žiadaný a trendový. Neusiluje sa o popularitu, a tak je populárny viac ako všetci ostatní. Stačí, aby sa nadýchol k novému slovu a jeho čitatelia hrdí na svoj intelektualizmus sú v strehu.

SkryťVypnúť reklamu

Tohto druhu rozporov sa Houellebecq už nezbaví. Odmieta pevné rámce a sám svojím prístupom tvorí novú formu. Vysmieva sa falošným nárokom autorít, pritom však stojí na vyvýšenine, z ktorej sťaby literárny kazateľ búra modly a volá k nasledovaniu.

Čitateľ (a fanúšik, lebo bez takého druhu vzťahu a obdivu nie je možné vyšinutého cynika čítať) Houellebecqových románov prežíva malý sviatok. Otvára nenápadnú kolekciu publicistických článkov Zostať nažive a iné texty (Inaque.sk) a dúfa, že v nich stretne „svojho“ autora v civile. Zvedavo pátra, či sa tento Francúz s čitateľmi doteraz iba nehral.

Stále autentický

Prvé zistenie je pozitívne: Houellebecq je autentický. Vášnivo je zaangažovaný do utrpenia ľudského ducha a sveta. „Svet je rozprestierajúcim sa utrpením. Všetka existencia je rozširovaním a drvením. Všetko trpí, kým existuje.“ Tento tragický pocit života nie je samoúčelný. Nejde o nové vrcholy masochizmu, v ktorom sa definitívne utopil autorov duch. Stav utrpenia je prirodzeným štartom tvorivosti a poézie v tom najširšom zmysle.

SkryťVypnúť reklamu

Veselé metafory tu nehľadajte. Sme ponorení do „neartikulovaných výkrikov“ a často sa ocitneme v „záchvatoch utrpenia“. A vyhliadky? Šťastie na nás určite nečaká. „Ale ak sa vám podarí zachytiť niektorú z napodobnenín šťastia, chyťte ju.“ Maximalizmus sa nevypláca a nefunguje. Je rozumné naučiť sa prostému realizmu aj vtedy, keď ide o také veľkolepé projekty ako je šťastie a jemu podobné očakávania. A okrem toho mŕtvy básnik nepíše, preto je dôležité zostať nažive.

Keď sa Houellebecq naštartuje v cynickom duchu, nemá konkurenciu. Nahromadené pravdy pôsobia kruto, ale neexistuje vo svete sila, ktorá by vedela spochybniť ich platnosť. Strach mať nemusíte, ani strach zo šťastia, lebo neexistuje!

V niektorých textoch autor ponúka postmodernú verziu duchovnej cesty na spôsob stredovekého Tomáša Kempenského. Tí, ktorí zvyknú naslepo otvárať knihy a čakajú inšpiráciu, nevyjdú v tomto prípade naprázdno. „Na nič sa neviažte.“ Alebo: „Ste bohatí. Poznáte Dobro, poznáte Zlo.“ Cynik nakoniec nie je výlučne cynikom, pomedzi ťaživé múdra presvitá sympatická spolupatričnosť s ľudským údelom. Houellebecq je možno bláznom, ale určite nie je falošným pozérom.

SkryťVypnúť reklamu

Digitálny jedinec

Houellebecq v jednej chvíli prekračuje striktne individualistické hranice a začína venovať pozornosť aj spoločnosti, dobe a súdobej kultúre. Našťastie nie je akademik. Neobťažuje polemikami s literárnymi kolegami, ktoré sú také príznačné pre tento druh tvorby. Je prístupný aj nám, ktorí pri rannej káve nelistujeme kultúrnymi prílohami francúzskych denníkov.

Nežijeme len v trhovom hospodárstve, ale v trhovej spoločnosti. Medziľudské vzťahy aj vzťah človeka k svetu sa transformujú na rovnicu. Moderný zamestnanec – mobilný, otvorený zmenám a nahraditeľný kýmkoľvek iným – sa ocitá v procese depersonalizácie. Výsledkom dejín informácie je digitálny jedinec. Houellebecq hľadá možnosti ostrovov pozitívnych deviácií (aby sme nezabudli na ďalší titul jeho prózy). Jedným zo symbolov odporu je kniha. Kniha je nástrojom odpojenia od zotročujúceho tepu virtuálneho vesmíru. Literatúra sa zo všetkých síl snaží oponovať nekončiacemu teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Vážny Houellebecq nešetriaciskepsou ukazuje v osviežujúcich prestrihoch aj svoju vtipnú (hoci neľútostne sarkastickú) tvár. Nechýba manuál účastníka osláv, ktorý je výsostne praktickým textom. Neradno však zabúdať, že „s pribúdajúcim vekom sa povinnosť oslavovať zmenšuje,sklony k samote narastajú, k slovu sa dostávaskutočný život“.

Francúzsky básnik a prozaik chce zostať nažive. Nebojuje výlučne o fyzickú existenciu. Vie, že smrť je ukrytá v každom zotročení a je nebezpečne blízko, ak si plytký duch nedokáže uchrániť svoju autonómiu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 067
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 997
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 257
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 662
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 163
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 950
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 620
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 331
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  2. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  3. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  4. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  5. Veronika Mešková: Nomádka
  6. Lenka Hruščáková: Kiežby sme sa k sebe správali s väčšou úctou
  7. Viktor Pamula: Sen o Veľkom Uhorsku ožíva
  8. Marek Tocimák: Vlny Času
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 070
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 212
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 11 392
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 255
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 354
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 6 779
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 872
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 712
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu