SME

Prvá veta

Literárium / Stanislav Rakús

Pri zhodnocovaní života a diela nedávno zosnulého Gabriela Garcíu Márqueza, kolumbijského nositeľa Nobelovej ceny za literatúru, sa do centra pozornosti dostal okrem iného zrod jeho románu Sto rokov samoty, špeciálne však to, akým podnetom sa pre autora stala veta: "O veľa rokov neskôr, zoči-voči popravnej čate, plukovník Aureliano Buendía si spomenul na to dávne popoludnie, keď ho otec vzal so sebou a on po prvý raz videl ľad."

Ide o prvú vetu románovej kompozície, ktorá mu zišla na um pri ceste autom, keď viezol svoju rodinu na výlet, a ten okamih v ňom vyvolal a rozvinul nezadržateľný, hektický proces, ukončený vytvorením jedného z najvýznamnejších románov 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Tento príklad akoby dával za pravdu tým teoretickým a praktickým prístupom k prozaickému textu, podľa ktorých je prvá veta do tej miery dôležitá, že ten, kto ju má, "má všetko". Pravda, možno uvažovať o úrovni prvej vety práve tak ako o úrovni textu, no ak máme na mysli kvalitný text, jeho nevyhnutným, invariantným znakom je to, že je taký, aký má byť. Text sa v tomto chápaní stáva rozhodujúcim tvorivým činiteľom, od ktorého všetko závisí. Je pánom situácie, sám určuje, čo treba robiť, čo doň patrí a čo nepatrí. Autor je de facto služobníkom textu a jeho úlohou je dať všetkým textovým zložkám umelecky primerané miesto.

K činiteľom, v ktorých sa však intenzívne prejavuje autorova voľba a jeho primárna sloboda rozhodovania, patrí prvá veta (incipit) a v širšom začiatok textu, teda to, čo si vyžaduje vnuknutie, čakanie a trpezlivé hľadanie. Táto vstupná časť určuje tonalitu textu, spôsob videnia a rozprávania, fakt, či bude mať sujetové dielo stupňovitý, dominantne príbehový, alebo priraďovací, rámcový charakter a pod. Zároveň tu ide aj o akúsi skrytú inštrukciu, ako treba dielo čítať.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa v súvislosti s Márquezom dostala v rozličných úvahách na pretras prvá veta jeho románu Sto rokov samoty, vyvoláva to nevyhnutnosť všímať si aj množstvo ďalších pôsobivých viet a situácií, ktorými svoj text naplnil.

Dospejeme tak k tomu, čo Umberto Eco nazýva estetickým alebo semiotickým spôsobom čítania. Na rozdiel od sémantického typu čítania nie je pri ňom rozhodujúce sledovať, ako sa prozaické dianie skončí, ale ako je to, čo sa deje, vyrozprávané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 327
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 12 159
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 918
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 695
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 534
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 520
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 165
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nataša Holinová

Vetovanie Žilinkovej renty sa dalo čakať, ale čo bude ďalej?


8
Ilustračné foto.

Myslia si, že vyhrali. No prehrajú to pred dejinami aj na súdoch.


19

Kreslí Mikuláš Sliacky.


2
Peter Tkačenko.

Nová doba: politici kádrujú verejnosť.


8
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 630
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 30 171
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 352
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 981
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 714
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 243
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 919
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 490
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu