SME

Dokonalé dejiny literatúry neexistujú

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA DEJINY Medzi etapami literatúry sa nedajú robiť hrubé čiary, tobôž nie na základe politických medzníkov

KNIHA TÝŽDŇA / ČAKANIE NA DEJINY

Medzi etapami literatúry sa nedajú robiť hrubé čiary, tobôž nie na základe politických medzníkov

Text knihy Valéra Mikulu Čakanie na dejiny -State k slovenskej literárnej histórii (Univerzita Komenského Bratislava) je nabitý informáciami z dejín literatúry. Tri kapitoly s viacerými časťami nepredstavujú jednoliaty celok s presnou chronológiou a rovnakými žánrami; niektoré štúdie mali do vydania tejto knihy iba francúzsku verziu.

Spoluautorkou častí Od reality k realizmu a osobitne Realizmus na ceste k moderne je Marcela Mikulová, ktorá vysvetľuje komplikovanosť daného obdobia. Texty o realizme a moderne sú zaujímavé najmä porovnávaním so svetovou literatúrou, keď napríklad romantizmus u nás vrcholil v čase kulminácie realizmu v iných literatúrach. Mikula dokonca uvažuje, že „možno naozaj ani nemáme skutočne realistických spisovateľov – iba takých, ktorí sa k realite viac či menej priblížili“.

SkryťVypnúť reklamu

Nový pohľad na periodizáciu literatúry

bez-nazvu_r4564.jpgAutor hovorí o permanentnej nespokojnosti so všetkými dejinami literatúry, ktoré vyšli z rôznych názorových táborov. Ponúka nový, doteraz oficiálne nerešpektovaný pohľad na periodizáciu literatúry. „Aj slovenská literatúra sa vo významne prevažujúcej časti svojej doterajšej existencie vyvíjala v rámci multietnických či viacnárodných štátov.“ Toto podopiera historickými faktami, keď literatúra od zániku Veľkej Moravy bola súčasťou väčších celkov a s tým súvisela aj jej rôzna jazyková podoba.

Mikula odkrýva v knihe to, čo sa v doterajších dejinách iba konštatovalo: ide napríklad o tri fázy „príjmu poetizmu v slovenskom básnickom prostredí“, o rolu sonetu v 50. až 70. rokoch minulého storočia i o „červené“50. a„zlaté“ 60. roky. S veľkou dávkou irónie a sarkazmu hodnotí socialistický realizmus. V tej súvislosti rúca mnohé zakódované ideálne predstavy o niektorých autoroch. „Prvú polovicu päťdesiatych rokov tak vo všeobecnosti charakterizuje výrazný úpadok literárnej kultúry spolu s degeneráciou jej etického rozmeru.“

SkryťVypnúť reklamu

Sedemdesiate roky hodnotí ako mäkkú recidívu 50. rokov, na konci osemdesiatych rokov ide o „otvorenú paródiu socialistického realizmu“ a 90. roky, najmä v ich druhej polovici, sú už v podstate ničím nepoznačené. Mikula zakomponoval do charakteristiky týchto rokov aj autorov, ktorí sa dnes spomínajú bez viny, ale časťou svojej tvorby slúžili ideológii normalizácie („pozitívna kompromitácia“). Autor v ich tvorbe nachádza dokonca prvky schematizmu a hovorí o tieni päťdesiatych rokov. Ten bol najtvrdší do roku 1956, a práve vtedy nastupuje generácia ´56 okolo Mladej tvorby, ožíva neomodernizmus a postmoderna, prichádzajú konkretisti, Osamelí bežci...

„Domáca cesta“ k socialistickému realizmu

Príťažlivý je názov skice o „domácej ceste“ k socialistickému realizmu (Od proletárskej k lumpenproletárskej poézii); v nej autor definuje zdroje slovenského socialistického realizmu a jeho etapy. Rovnako zaujímavá je štúdia o „jednom mýte“ (Dedinský ľud – „zlatý“ či „opitý“?). „Zlaté šesťdesiate“ však predstavujú i literatúru novú, autonómnu a rôznorodú aj tým, že sa vrátili autori, ktorí dovtedy nemali publikačné možnosti. Valér Mikula postupne, stručne a výstižne charakterizuje 60. až 80. roky a dostáva sa až k rokom „šialeným“ deväťdesiatym. „Pre bezprostredne ponovembrové obdobie je tak charakteristická nebývalá divergentnosť poetík, ktoré majú často hybridný charakter.“ Aj o týchto rokoch vypovedá na malej ploche veľa, uvádza napríklad autorov niekdajšej „šedej zóny“, „barbarskú generáciu“, tzv. ženské písanie, v poézii pripomína „text generation“. Mikula označuje deväťdesiate roky za obdobie, ktorým sa „v slovenskej literatúre nielen jedna epocha skončila, ale zrejme aj druhá začala“.

SkryťVypnúť reklamu

Dva druhy literárnych vedcov

Autor završuje knihu dvoma úvahami: Hodnoty a literárne dejiny a Estetikum či politikum? V prvej sa zaoberá literárnymi vedcami, „ktorí o dejinách literatúry teoretizujú, a zväčša dobre“, a tými, „ktorí dejiny literatúry píšu – a zväčša zle“. Dodáva však, že „dokonalé dejiny literatúry neexistujú“. Obidve úvahy sú bohaté na teóriu z rôznych humanitných vied, ktorá je pre autora dôkazovým materiálom o tom, že medzi etapami literatúry sa nedajú robiť hrubé čiary, tobôž nie na základe politických medzníkov, ktoré boli určujúce za éry komunizmu, ale, žiaľ, pretrvávajú aj po novembri, len s opačným hodnotovým znamienkom.

Preto navrhuje vytvoriť periodizáciu, ktorá by vychádzala z estetických kritérií. Prvým krokom je odstrániť hranicu oddeľujúcu literatúru pred rokom 1989 a po ňom a vnímať celých vyše šesťdesiat rokov ako jeden celok. „Stále chýbajú periodické rámce extrahované z literatúry, nie z politiky.“

SkryťVypnúť reklamu

Valér Mikula touto knihou odhalil a narušil zaužívané stereotypy pri periodizácii literatúry, a preto by sa mohla stať dôležitým základom pre budúce dejiny najmä o literatúre po (povedané s autorom) komunistickom prevrate vo februári 1948. Sám však podotýka, že texty knihy sú iba state k dejinám slovenskej literatúry, preto Čakanie na dejiny.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 813
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 431
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 109
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 570
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 786
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 293
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 981
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 961
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


2
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


51
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 29
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 3

Neprehliadnite tiež

Maďarský premiér Viktor Orbán.

Orbán je odtrhnutý z reťaze.


7

Dobré správy. Humor je naďalej účinnou zbraňou bezmocných voči mocným.


32
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 29

Keď sa ani len od vlastného premiéra nedokážeš nič naučiť.


8
  1. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  2. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  3. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  4. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  5. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  6. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  7. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  8. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 65 682
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 703
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 136
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 131
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 015
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 625
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 614
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 296
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu