SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Mesto vás normálne predalo, reklamu na ulici neprepnete

Vo verejnom priestore sú ľudia reklame vystavení vyslovene nasilu.

(Zdroj: Cynická obluda)

Píše Rado Ondřejíček (1977),
publicista, autor Cynickej obludy, pôsobí v reklame

Nedá sa nepoužívať verejný priestor a keď ho už používam, nedajú sa nevidieť reklamné plochy, ktorými je obsiaty.

Do slovníka mestských ľudí pribudol nedávno výraz vizuálny smog. Je to možno prvýkrát od počiatkov živelného kapitalizmu, ktorého je bezohľadná reklama neoddeliteľnou súčasťou, čo sa otázka koľko posolstiev musia ľudia povinne vstrebať len preto, že sa potrebujú niekam dostať po ulici, stala u nás témou verejnej debaty.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ sme ešte len na začiatku. Namiesto podstatných odpovedí skôr len vyšlo najavo, že bratislavský magistrát nemá dosah na vlastné mesto, ale tiež aj že niektorí z aktivistov to prestávajú s bojom proti vizuálnemu smogu myslieť až tak vážne, ak by sa zaň okrem obvyklej nelegálne umiestnenej reklamy mali považovať aj tisíce drobných nálepiek s logami frikulínskych podnikateľských projektov, ktoré majú práve miestnych hipsterov za svoju cieľovú skupinu.

Časom, ak veci pôjdu podľa vzoru Západu, ktorého obyvatelia aj podnikatelia už pochopili, že umiestniť si svoju reklamu nie je základné ľudské právo, sa možno dožijeme zmysluplných a ešte k tomu, nebodaj, aj vymožiteľných pravidiel v našich mestách.

Osobne si však myslím, že ak už sa debata začína, mohla by sa týkať nielen vonkajšej reklamy, ktorú za oficiálny obolus povolia ťažko pokúšaní mestskí úradníci, ale reklamy vo verejnom priestore ako takej.

SkryťVypnúť reklamu

Nie len legálna, ale žiadna

V prostredí slovenskej reklamno-marketingovej brandže sa pohybujem nejakých desať rokov, skúsil som si všeličo, rozumiem tomu, aká je reklama dôležitá pred udržanie súčasnej globálnej mašiny v chode.

Netrpím žiadnymi výčitkami svedomia, ako sa občas snažia rôzni moralizátori nad stavom moderného sveta mne a mojim kolegom vnútiť.

Mám reklamu stále celkom rád, ale uvedomujem si tiež jednu zásadnú vec:

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3GQ9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3GQ9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 695
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 838
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 286
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 180
  6. Od Česka až po Jadran 3 971
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 150
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 025
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 900
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


8 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Matúš Burčík

Dohody policajtov s kriminálnikmi nie sú novinkou.


9 h
Ilustračné foto

Taliban sa vracia a popravuje tých, čo pomáhali spojencom. Zachráňte aspoň naše deti, píšu českým ministrom.


14 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


15 h
Ilustračné foto.

Potrebujeme finančnú, alebo skôr sociálnu gramotnosť?


15 h