Ak zrelativizujeme vinu za holokaust tým, že dodatočne hľadáme vinu na strane obete, ktorá si vlastne za svoje utrpenie môže sama, potom už môžeme zrelativizovať čokoľvek.
Vyjadrenie čadčianskeho kňaza Emila Floriša, že Židia si za holokaust môžu sami a Rómom môže hroziť to isté, má najmenej tri roviny – vecnú, argumentačnú a náboženskú.
Je až trápne, ale asi nutné pripomenúť niekoľko faktov.
Nie že by sa k Židom Európa – od Španielska, kde ich na prelome stredoveku a novoveku vyhnali všetkých, po Rusko, kde sa pravidelne konali pogromy – predtým správala slušne, ale ich priemyselná likvidácia počas druhej svetovej vojny presiahla všetky dovtedajšie medze.
Vyšlo nespočetne veľa odborných štúdií o tom, že za vyvražďovaním stála ideológia nacionálneho socializmu. Nie je známe, že by k iniciátorom norimberských zákonov, ktoré zbavovali Židov občianskych práv, či k účastníkom konferencie vo Wannsee, ktorá stanovila „konečné riešenie židovskej otázky“, patrili Židia.
Hoci svet konšpiračných teórií nemá hranice, nie všetci spochybňovači či popierači holokaustu zájdu až tak ďaleko, že tvrdia