Píše Edward Niedermeyer,
špecialista na automobilový priemysel,
spoluzakladateľ portálu Daily Kanban
Vizionár by sa mal správať inak. Automobilový biznis potrebuje konzistentné, pragmatické a dlhodobé vodcovstvo.
Za posledných zhruba sto rokov sa v automobilovom priemysle zaužívali niektoré nepísané pravidlá. Máš nové technológie alebo doplnky? Odlož si ich pre nový model. Chystáš sa predstaviť nový produkt? Sprav rovno výstavu. Chceš nový produkt? Zaberie to roky vývoja.
Šéf Tesly Elon Musk sa k týmto zvykom správa, akoby neexistovali, a – pre jeho škodu – odmenou mu je verejné podlizovanie, v aké nemôžu lídri iných značiek ani len dúfať.
Muskov problém je, že nie všetky z týchto „tradičných“ postupov sú zrelé na vyhodenie. Pridať nové prvky k už vypredanému Modelu S? Fajn. Komunikovať cez Twitter a minúť čo najmenej energie na výstavy, porovnávacie testy a jazdy pre médiá? No jasné. Vytvoriť nové auto z ničoho nič? Um, tak to nie.
Práve preto bolo predstavenie nového modelu Tesla D predurčené na sklamanie: Tesla má ako výrobca áut oveľa obmedzenejšie možnosti, než si mnohí uvedomujú. Fámy o aute riadenom počítačom, vybičované do hystérie Muskovým obdivným odkazovaním na pokrok umelej inteligencie, sa zhmotnili do sady bezpečnostných systémov, ktoré sa naoko takmer nelíšia od konkurencie.