PÍŠE MARIAN MAJER

Hmla nad spartanmi

Modernizácia je chvályhodný zámer, ale zvolený spôsob ju zbytočne spochybňuje.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

Píše analytik Marian Majer
z Inštitútu pre stredoeurópsku politiku (CEPI)

Modernizácia dopravného letectva je chvályhodný zámer, ale zvolený spôsob ju zbytočne spochybňuje. Ministerstvo obrany jednoducho zabudlo na sľuby o transparentnosti.

Slovenská vláda minulý týždeň rozhodla o nákupe dvoch vojenských dopravných lietadiel spartan. To je samo osebe chvályhodný počin, keďže pôjde po dlhých rokoch o prvý veľký modernizačný projekt.

Po dokončení tejto akvizície dôjde k výraznému nárastu zdecimovaných dopravných spôsobilostí vzdušných síl a azda aj k zastaveniu hrozby úniku odborného personálnu. No proces, akým sa tak deje, vyvoláva otázky, ktoré toto inak jedinečné rozhodnutie posúvajú do tradičných vôd slovenskej politickej reality.

Článok pokračuje pod video reklamou

Utajovanie a zahmlievanie vo veci, v ktorej už niekoľko rokov existoval aký-taký politicko-odborný konsenzus, je javom vyvolávajúcim nedôveru, takú typickú pre v podstate všetky veľké tendre a nákupy, ktoré sa na Slovensku v uplynulých rokoch udiali.

Prečítajte si tiež:Glváč kupuje lietadlá Spartan tajne, môžu stáť do 80 miliónov eur

Nespokojní Španieli

Rozhodnutie nakúpiť lietadlá od talianskeho výrobcu vychádza z výsledku šesť rokov starej súťaže, v rámci ktorej komisia zostavená vtedajším ministrom Jaroslavom Baškom koncom roku 2008 vyberala z trojice uchádzačov. Do súťaže sa v tom čase okrem výrobcu spartana Alenia Aeronautica (dnes už Alenia Aermacchi) prihlásil aj španielsky EADS CASA s lietadlom CASA C-295 a americký Lockheed Martin s Herculesom C-130J-30.

Výber pritom nebol úplne bezproblémový, keďže sa objavili pochybnosti, či súťaž nie je kvôli osobám, ktoré Talianov na Slovensku zastupovali a mali podľa medializovaných informácií blízko k vtedajšiemu vedeniu rezortu, vopred dohodnutá.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3HW6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3HW6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 695
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 937
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 210
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 397
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 945
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 937
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 680
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 499
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 293
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 789

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák v prípade únosu Vietnamca nikoho nezaujíma

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Únos číslo 2 je jednou z posledných výstrah

V histórii demokratickej SR je to už druhý únos s jasnou stopou orgánov štátu.

Kríž s dôchodkami (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Píše Michal Kaliňák

Bez dostupných bytov sa ľudia za prácou nepohnú

Mladí zostanú bývať u rodičov a obce neporastú.

Komentár Petra Schutza

Menší pes v hre

Nord Stream II – a tu má Trump pravdu – je v záujme len Putina a jeho samoderžavia.

Komentár Zuzany Kepplovej

Nechýba vám niekto vo verejnej diskusii?

Akademici vo veľkom opustili tento priestor a prenechali ho najmä politikom.