Píše šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková
Bratislava sa roky sťažuje, že má sťažený prístup k eurofondom a nemôže sa rozvíjať podľa svojich predstáv. No prinajmenšom v prípade dopravných projektov to neplatí.
Prvú novú električku ForCity Plus doviezli do Bratislavy 3. novembra a už o tri dni ju vystavili všetkým na oči. Je pekná, nízkopodlažná a klimatizovaná, bezpečnosť strážia vnútorné a vonkajšie kamery.
Minister dopravy Ján Počiatek ju pooblieval šampanským a s nadšením dodal, že je to vozidlo hodné tretieho tisícročia. Na krstiny do Košíc sa však neponáhľa. V oboch mestách pritom nakupovali električky z eurofondov, ktoré má pod palcom jeho rezort.
V Bratislave ukázali novú električku, do premávky ju zaradia až na jarČítajte
Pojazdné skleníky
Už štyri mesiace chladia šampanské aj na košickej radnici a v košickom dopravnom podniku. Len ešte nevedia, kedy nastane ten správny okamih, aby s „veľkou slávou“ uviedli do života nové električky vo východoslovenskej metropole. Jej obyvateľom musia totiž najprv vysvetliť, prečo sa budú aj ďalších tridsať rokov voziť v pojazdných skleníkoch.
Prvú novú električku Vario LF2plus doviezli do Košíc 24. júna. Odvtedy za ňou dorazili ďalšie štyri. Nové električky vyzerajú ako staré škatule. Nízkopodlažný nástup umožňuje iba polovica dverí, o klimatizácii môžu cestujúci snívať. Ak im bude v lete horúco, majú si otvoriť okno alebo klapky na streche.
Tak si to vymysleli v košickom dopravnom podniku. Vraj klimatizácia v električke je zbytočný luxus, keď sa dvere stále otvárajú. Tento problém však nemali, keď nakupovali do Košíc nové autobusy s klimatizáciou. Pritom sú to celkom obyčajné autobusy – s dverami, ktoré sa otvárajú na každej zastávke.
Nikto ju nechcel
Tender na dodávku 46 košických električiek aj napriek rôznym obštrukciám súťažiacich vyhral Pragoimex. Od začiatku bol jasným favoritom. Patrí totiž k tým výnimočným výrobcom, ktorí aj v treťom tisícročí vyrábajú električky s vetracími klapkami na streche namiesto klimatizácie.