SME

Ak zmena bolí, musíme byť masochisti

Ak zmena bolí, musíme byť masochisti

Ak sa výber riadiacich pracovníkov necháva na vysokoškolskú samosprávu, rizikom je reprodukcia systému a priemeru.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Ak sa výber riadiacich pracovníkov necháva na vysokoškolskú samosprávu,
rizikom je reprodukcia systému a priemeru.

[/content]

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/7/57/5792427/5792427.jpeg?rev=2" author="" longread-pos="full"]Na nekvalitu doplácajú študenti. Väčšina z nich už nikdy v živote nebude mať druhú šancu viac sa naučiť a byť lepšie pripravení do praxe. Foto: Ilustračné TASR/AP[/content]

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

[content type="longread-pos" pos="left"]

Autor:

Emília Sičáková-Beblavá
(1975)

Docentka verejnej politiky na FSEV UK

[/content]

Na Slovensku sa popri diskusii o reforme verejnej správy či súdnictva čoraz viac rozpráva o slabých a silných stránkach reformy vysokého školstva.

Máme k dispozícii rebríčky relatívnej úspešnosti jednotlivých vysokých škôl, chýba nám však seriózny výskum, ktorý by poukázal na faktory vplývajúce na kvalitu daných zariadení.

V článku v denníku SME z 21. 11. 2014 profesorka Mária Bátorová sa nad danou témou zamýšľa a v podstate kvalitu vníma cez generačnú a politickú prizmu: proti charakterným, najmä starším akademikom stoja komunistickí pohrobkovia a dnes už aj ich deti.

V univerzitnom prostredí spoločenských vied pôsobím už takmer 10 rokov a ponúkam do diskusie svoje pozorovania toho, čo vplýva na nekvalitu spoločenskovedných pracovísk na slovenských univerzitách.

Hneď v úvode uvádzam, že nepíšem o tých, ktorí sú vzorom, ale o problematických prístupoch.

Niekoľko príkladov

Poznám pracoviská na univerzitách, kde náročné povinné kurzy na základe rozhodnutia vedúceho katedry učia učitelia, ktorí o tom nič nevedia. Zjednodušene, ide o situáciu, keď fyziku učia chemici. Sú aj prípady, keď učitelia, ktorí majú na starosti profilové kurzy, neprídu na väčšinu kontaktných stretnutí, a môže sa stať, že študenti ich prvýkrát stretnú až na štátniciach.

Existujú aj také pracoviská na univerzitách, kde učitelia nerobia výskum. Prípadne, ak sa o to pokúšajú, robia takzvanú pavedu. Teda predstieranie vedy bez skutočného používania vedeckých metód či získavania výsledkov. Tlak na vedecký výstup vnímajú ako obmedzovanie akademickej slobody.

Model financovania takých pracovísk je postavený na takzvaných veľkoliahniach, teda na učení množstva študentov, interných aj externých. Takíto učitelia potom prepisujú učebnice na fólie, ktoré v podstate predčítavajú študentom. Možno namietať, že je to lepšia situácia, ako keby im rozprávali vlastné impresie.

Poznám univerzitné pracoviská, kde sa práca na univerzite vníma v podstate ako príjemná spoločenská aktivita, nie ako intelektuálne laboratórium. Ide o prípad, keď

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3K4A na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Autorka je riaditeľkou Ústavu verejnej politiky FSEV UK.

Čítajte ďalej

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


Karikatúra denníka SME (Sliacky)


Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


Karikatúra denníka SME (Rosie Babicová).


SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu