Iniciátori a iniciátorky „referenda za rodinu“ sa často odvolávajú na Švajčiarsko ako vzorovú krajinu, kde sa uplatňuje priama demokracia. Lenže porovnávanie celého diania okolo nášho referenda so švajčiarskym ľudovým hlasovaním je úplne scestné. Švajčiarsky politický systém sa niekedy označuje ako konsenzuálna demokracia.
Referendá a ľudové hlasovania ako inštitúty priamej demokracie sú len doplnkom politického systému, ktorý má konsenzuálnosť ešte viac posilňovať.
Rozhoduje počet, ale aj čas
Každú zmenu ústavy prijatú švajčiarskym parlamentom musí odobriť celoštátne referendum. Ale vo Švajčiarsku sa nemôže stať, že by sa zmeny ústavy zhotovovali ako u nás na počkanie ako kopírovanie kľúčov či opravy podošiev na topánkach. Prijímanie dôležitého zákona, nieto ešte ústavného zákona trvá často niekoľko rokov. A dôslednosť platí aj v opačnom garde: pre ľudové iniciatívy zdola tiež platia prísne predpisy a pravidlá.
Omnoho prísnejšie než na Slovensku. Občianskou petíciou sa nemôže priamo navrhovať zákon, ale môže sa iniciovať odmietnutie už schváleného zákona. (Predmetom referenda nemôžu byť hypotetické alebo všeobecné otázky.) V tomto prípade treba zozbierať 50-tisíc podpisov za sto dní.