Nedávno publikované príspevky vrátane vyjadrení ministra školstva Juraja Draxlera na adresu súčasného stavu nášho vysokého školstva prejavujú často absenciu poznania, čo je to trh. A tiež, aké opatrenia treba uskutočniť, aby sa korekcia vzťahov dopytu a ponuky uskutočňovala výhradne na trhu a aby nepodliehala subjektivistickým, dirigistickým názorom akokoľvek vzdelaných odborníkov z celkom iných vedných oblastí.
Koľko škôl je priveľa?
Preto sú tiež neprijateľné subjektivisticky ladené výroky typu „vysokých škôl (univerzít) máme priveľa“, alebo „trh je presýtený absolventmi vysokých škôl“, ktorí údajne vo svojom odbore (teraz) nenašli uplatnenie.
A kto vie, čo bude v najbližšej budúcnosti? Neexistuje žiadna trhová súvislosť medzi absolvovaním vysokej školy a bezprostredným, okamžitým uplatnením jej absolventov.
Trh, samozrejme, nie je žiadna statická, ale dynamická stále sa meniaca veličina, ovplyvnená množstvom premenných. Trh preto nemožno ovládať subjektivistickými, akokoľvek odborne sa tváriacimi vyhláseniami o jeho jednoduchom zvládnutí.
Aj univerzita je služba
Predovšetkým je potrebné pri riešení problematiky vysokých škôl odhliadnuť od existujúcej absolutizovanej Akreditačnej komisie vlády SR, ktorú (na čo sa úplne zabúda) vytvorili z celkom iných dôvodov, nie na prospech vysokých škôl.
Žiada sa preto začať odznova.