[content type="longread-pos" pos="full"]
[/content]

Priznajte sa a ja vám poviem, čo ste za človeka! To ako sa správame, totiž najviac ovplyvňujú ľudia okolo nás, ale aj filmy, ktoré vidíme.
TEXT: Eva Borušovičová, scenáristka a režisérka
Stojíte na ulici a zrazu si všimnete, že spod dverí blízkeho domu vychádza dym. Buď začnete zháňať pomoc, alebo neurobíte nič.
Myslíte si, že o svojej aktivite alebo nečinnosti v tejto situácii rozhodujete vy, ale mýlite sa. Rozhodujú za vás okolnosti. Ak sú vedľa traja ľudia, ktorých nepoznáte, a tí traja sa tvária, že dym nevidia, s najväčšou pravdepodobnosťou sa aj vy otočíte na druhú stranu a neurobíte nič, možno si len neskôr, keď budete ležať v posteli pomyslíte: „Hm, bohvie, či v tom dome nezhorela nejaká starenka aj s jedenástimi mačkami.“
Ak budete pri dome stáť sami, alebo budete stáť na dedine a s vami váš bratranec a jeho krstná matka, s najväčšou pravdepodobnosťou zavoláte hasičov, vyvalíte dvere a zachránite všetko, čo pred vami neutečie. Nesúvisí to s vaším charakterom. Súvisí to s ľudskou prirodzenosťou a s javom nazvaným princíp sociálneho schválenia.
Ak to robia ostatní...
Americký profesor psychológie a marketingu Robert B. Cialdini strávil tri roky tým, že predstieral túžbu stať sa obchodníkom, absolvoval kurzy pre predajcov a dílerov všetkého možného, pracoval v predajni áut, pomáhal v reštauráciách a skúmal techniky, akými sú zákazníci manipulovaní k tomu, aby si objednávali a platili, aby hovorili áno, namiesto toho, aby povedali nie.