O popravách, ľudskej mysli, Islamskom štáte a móde

Mladí ľudia pod vplyvom propagandy odchádzajú k radikálnym islamským bojovníkom. Vydávajú sa tak na cestu, z ktorej niet návratu.

(Zdroj: TASR/AP)
Autorka je publicistka.

Ľudská myseľ je pre vedcov stále fascinujúcou záhadou. Zoberme si také vizuálne asociácie, ktoré dokážu ovplyvniť konanie ľudí na celom svete. Väčšine ľudí sa pri zmienke o Islamskom štáte okamžite vybaví scéna s kľačiacim mužom v oranžovej kombinéze.

Islamskému štátu sa svojou popravnou reality show podarilo rozdeliť svet na tých, ktorých takéto barbarstvo desí, a na tých, ktorí v ňom vidia hrdinský boj proti nepriateľom islamu.

Ilúzia ideálnej spoločnosti

V médiách sa v poslednom čase objavilo veľa analýz, prečo mladí ľudia zo západných krajín odchádzajú do Iraku či Sýrie bojovať po boku Islamského štátu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Do samovyhláseného kalifátu cestujú mladíci za víziou vojny, rovnako ako aj dievčatá, ktoré si myslia, že ich životné predstavy a skúsenosti zapadnú do tvrdej každodennej reality fanatických bojovníkov Islamského štátu.

V Sýrii sú možno desiatky tínedžeriek z Británie, Francúzska, Nemecka a Austrálie. Niektoré z nich si už svoj omyl uvedomili. Dve rakúske dievčatá (vo veku 15 a 17 rokov), ktoré odišli do Sýrie minulý rok, kontaktovali svoju rodinu so slovami, že majú dosť života uprostred popráv, deštrukcie a každodenného krviprelievania.

Propaganda funguje

Mnohí mladí sa pridávajú k Islamskému štátu v utopistickej viere, že v rámci kalifátu pomáhajú vybudovať ideálnu islamskú spoločnosť. Alebo z presvedčenia, že islam je v ohrození a treba bojovať za jeho záchranu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3NUY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3NUY na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 513
  2. Vizuálny smog je problém 7 450
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 941
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 042
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 836
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 750
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 504
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 072
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 965
  10. Keď Slováci krotia morský vietor 1 735

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

PÍŠE JAKUB GODA

Predčasné voľby sú jediná zmysluplná a zrozumiteľná požiadavka

V čom sa mýli Mikuláš Sliacky.

PÍŠE MIKULÁŠ HUBA

Ochranári podporujú SAV

Kauza SAV môže dovŕšiť únik mozgov.

DNES PÍŠE JAROSLAV RUMPLI

O Bélovi s láskou

Čas na prezumpciu neviny vypršal.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pohodlný brexit by nevybavil ani Trump

Za obchod sa platí.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?