SME

Populisti stále nie sú pripravení vládnuť Európe

Mainstreamové strany sú stále schopné vyhrať – kým si budú plniť úlohy a spolupracovať navzájom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AP)

Autor je dopisovateľom Bloomberg View v Berlíne.

Nedeľné regionálne voľby v Španielsku a Francúzsku boli prvou veľkou skúškou pre európske populistické strany od januára, keď extrémne ľavicová Syriza vyhrala v Grécku.

Tentoraz boli radikáli mierne úspešní, ale aj tak prehrali. Každý, kto sa nádejal, že politický systém vo veľkých európskych štátoch bude možné čoskoro zvrhnúť – napríklad ruský prezident Vladimir Putin – by si mal všímať húževnatosť a bojového ducha tradičných strán: Ani zďaleka nie sú porazené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podemos prehral

V Španielsku sa voľby konali v najľudnatejšon kraji, Andalúzii, kde je nezamestnosť 34-percentná, dokonca vyššia než gréckych 26 percent. Miestna verzia Syrizy, Podemos, ktorej platforma sa dožaduje reštrukturalizácie verejného dlhu, zvýšených dotácií pre chudobných a menšej flexibility trhu práce, získala 14,9 percenta hlasov.

To je veľa na novú stranu a kandidáti Podemosu boli celí radostní, no budú mať len 15 kresiel zo 109 v krajskom parlamente. Nedeľným víťazom, s 35,9 percentami hlasov, bola Socialistická strana, ktorá vedie Andalúziu už 33 rokov. Strana získala 47 kresiel – čo nie je dosť na absolútnu väčšinu, ale bohato to stačí na vytvorenie koalície, ktorá by nezahrnovala Podemos.

Ďalšia vládnuca politická sila, stredno-pravá Ľudová strana, tiež porazila Podemos s 26,3 percentami hlasov. „Dvojstranový politický model v Španielsku ešte nie je mŕtvy, ako niektorí radostne očakávali,“ komentoval blog Spain Report. „Zranený, to áno, ale ani to nie smrteľne.“

SkryťVypnúť reklamu

Prirodzene, volebné výsledky tesne odrážali prieskumy, takže sa dalo argumentovať, že Podemos, ktorý teraz vedie v celonárodných prieskumoch, by mohol poraziť vládnuce strany v decembrových všeobecných voľbách. Ja o tom však pochybujem: Ak ľavicová populistická strana nevyhrá v najbiednejšom kraji celého štátu, nie je pravdepodobné, že by inde spôsobila zázraky.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3P6K na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 241
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 862
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 228
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 889
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 343
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 095
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 010
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 043
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Šaškáreň na Ministerstve zdravotníctva ?
  2. Ján Škerko: Nájdi vodníka
  3. Ján Valchár: Nedostatok Pampersiek v Moskve
  4. Ján Chomík: Liek na nespavosť
  5. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  6. Ján Šeďo: Súdruh Fico a kde je vrtuľa z Titanicu ?
  7. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Pomaranče a doživotná renta
  8. Viktor Pamula: Bárdy & Káčer v Košiciach
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 596
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 12 840
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 12 426
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 992
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 884
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 459
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 6 029
  8. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 5 780
  1. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  2. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  3. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  4. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  5. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  6. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  7. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  8. Tupou Ceruzou: Smerákov
SkryťZatvoriť reklamu