SME

Smrť predáva noviny. Ako o nej písať bez šokujúcich titulkov

Smrť predáva noviny. Ako o nej písať bez šokujúcich titulkov

Metamorfózy smrti v novinách alebo ako nemeniť ľudí na holé čísla, alebo na šokujúci titulok v časoch, keď smrť predáva noviny.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/cdata/3/77/7736863/aut_intro.jpg" author="FOTO: TASR/AP." longread-pos="full"]Na snímke omša v Ríme za obete havárie letu Germanwings. [/content]

TEXT: Beata Balogová

[content type="longread-pos" pos="left"]

Dnes píše Beata Balogová, šéfredaktorka denníka SME.

[/content]

Na stránkach novín a spravodajských internetových portáloch umiera viac ľudí, než sa rodí. Niekedy sa smrť vmestí do krátkeho smútočného oznámenia a niekedy naplní niekoľko novinových strán a z titulkov dýcha na zátylky ľudí. Smrť blízkeho je ako amputácia časti tela, a strata, o ktorej tak často píšeme v novinách, vždy niekoho zasiahne.

Preto je náročné pre novinára, písať o strate tak, aby sa smrť nestala prázdnym artiklom predajnosti a odchádzajúci nebol okradnutý o dôstojnosť odchádzania.

Posledné marcové dni emotívne vyčerpali aj skúseného editora, keďže smrť bola prítomná takmer na každej titulnej strane SME. Odchádzali známe slovenské osobnosti, ale aj nepoznané obete leteckého nešťastia.

Smrť ako číslo

Krátko potom, ako sa lietadlo Germanwings zrútilo 24. marca v Alpách, sme napísali, že zo 150 ľudí na palube nikto neprežil, bez toho, aby sme mali najmenšiu šancu pridať tváre alebo farbu hlasu k obetiam. Pri veľkých tragédiách sú ľudia často zredukovaní na čísla.

Navyše ak novinár v čase publikovania nepozná presné číslo obetí, tak si pomôže slovíčkami takmer, viac ako alebo menej ako 150. Neľútostná logika textu navodzuje dojem, akoby na tom jednom živote navyše už ani veľmi nezáležalo, aj keď v reálnom živote záleží až priveľmi.

Keby sme v danom čase a na danom priestore dokázali pridať primeranú váhu každému číslu a napísať príbeh každého jedného človeka, možno by sme ukázali aspoň zlomok toho, čo táto tragédia znamenala v mikrokozme rodín obetí.

Pri veľkých katastrofách ľudia často odchádzajú nepoznaní, a smrť ich oberie nielen o šancu rozlúčiť sa s rodinou, ale aj o ich samotné meno. Vtedy tou najväčšou výzvou pre novinára ostáva zachovať dôstojnosť mŕtveho a nemeniť ľudí na objektivizované čísla.

Cesta mŕtveho muža

Reportér New York Times Dan Barry napísal jednu zo svojich najprenikavejších reportáží potom, ako hurikán Katrina zasiahol americký štát Louisianu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Flinta do žita (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Vraj sme fašisti (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

Náhodné čísla (Vaněk)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vaněk).

Treba si to vybaviť (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Atentát na deti (Sliacky)

Neveselá karikatúra na stredu

Atentát na deti

Hmatateľné výsledky (Vaněk)

Karikatúra Roberta Vaňka na utorok

Hmatateľné výsledky (Vaněk)
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop