Rusi milujú autá. Drahé, veľké, luxusné, s koženými sedadlami a zlatými prvkami v interiéri. A silné. Aj ruský prezident Vladimir Putin má dobré vozidlá rád. Keď si v roku 2000 sadal na ruský trón, mal niekoľko predsavzatí: ukončiť vojnu v Čečensku. Podarilo sa.
Obnoviť povesť Ruska ako obávanej veľmoci. Podarilo sa. Vyrobiť moderný, rýchly a žiadaný čisto ruský osobný automobil. Pre splnenie tejto úlohy musí kandidovať na post hlavy štátu ešte najmenej raz. Ani tak to asi nestihne.
General Motors zatvoril alebo Útek z Ruska
Podľa optimistických predpovedí klesne tento rok výroba osobných áut v Rusku o 35 percent. A to nielen ruských lád - pamätný moskvič už dávno boj o prežitie prehral, jeden z najznámejších symbolov rozvinutého socializmu a sen každého slušného sovietskeho občana volga už tiež nie je medzi nami.
„Situácia je takmer kritická,“ povedal minulý týždeň o automobilovom priemysle ruský premiér Dmitrij Medvedev. Ľudia majú ešte menej peňazí než vlani, biznisu sa nedarí, budúcnosť je neistá.
Aj zahraničné automobilky zatvárajú svoje ruské fabriky. Ako americký General Motors. A nasledujú ho ďalší, ako juhokórejský SsangYong. Vôbec prvá zahraničná automobilka, ktorá otvorila filiálku v Rusku - Ford - má dramatické problémy s odbytom. Podobne na tom sú Toyota, Nissan, Hyundai, Volkswagen, Peugeot, Volvo, Mazda, BMW, Fiat aj Renault.
Rusi sa boja, že znova dosiahnu len na ruské autá. Ja ich však milujem. Viem o nich svoje, mala som ich celý rad. A aj keď s jazdnými vlastnosťami boli drobné problémy, všetky mali dušu - veľkú, ruskú, svojbytnú.
Osmička alebo prečo to Rusom s autami nejde
Som všetkým ruským vozidlám, ktoré mi prešli nohami, nesmierne vďačná. Naučili ma vzdorovať nepriazni techniky, nespoliehať sa na to, že väčšinou dôjdete do cieľa, viem vďaka nim nahrádzať originálne súčiastky dielcami z vojenskej techniky či poľnohospodárskych strojov. Ruské vozidlá jednoducho povzbudzujú jedinca byť výnimočne kreatívnym, a preto ich milujem.
Lada osmička sa mi dostala do rúk v stave nepojazdnom.