Ulrich Beck a Elisabeth Beck-Gernsheim, Dálková láska, Sociologické nakladatelství Slon 2014
„Ľudia dobrí, ak si myslíte, že vzťah na diaľku je ťažký, ako potom chcete prežiť dlhoročný každodenný boj zblízka?!“ Týmto citátom nemeckého publicistu Ingolfa Gillmanna uvádza svoju sociologickú prácu o životných formách v globálnom veku Ulrich Beck.
Toto nie je óda na úžasný multikultúrny svet
Išlo o reakciu na rozchod boxera Vladimira Klička pôvodom z Ukrajiny žijúceho v Hamburgu a herečky Hayden Panettiere žijúcej v Los Angeles v roku 2011. Dôvodom nebol rozdielny vek ani zásadne odlišná stavba tela (110 a 50 kg), ale zemepisná vzdialenosť.
Emeritný profesor sociológie na Mníchovskej univerzite Ulrich Beck (spolu s Elisabeth Beckovou) by sa láske „na diaľku“ nevenoval, pokiaľ by bola problémom iba niekoľkých mediálne protežovaných celebrít. Výskumná vzorka je však v tomto prípade bohatá a s vysokou pravdepodobnosťou jej rozsah ešte porastie.
Beck sa už knižne venoval obom témam – globalizácii aj láske. Globalizácii sa venuje dlhodobo, píše o nej realisticky až kriticky. Nezabúda na svoju sociologickú odbornosť, ale globalizáciu skúma v jej praktických dosahoch, a tak píše o jej dôsledkoch na život moderného človeka populárne a príťažlivo.
V knihe Normálny chaos lásky ukázal, ako spolupôsobenie individualizácie a romantizujúcej myšlienky absolútnej lásky rozbíja tradične formy spolužitia.
Teraz tieto dva záujmy spája do jednej témy: čo všetko spravila globalizácia s partnerskými vzťahmi? Okrem tzv. patchworkových rodín (veľké rodiny ako výsledok niekoľkých po sebe idúcich manželstiev a rozvodov) venuje pozornosť globálnemu chaosu lásky. Ten je evidentný v mnohorakých podobách. Bežnými sa stávajú binacionálne páry, svadobná a pracovná migrácia, náhradné matky a vzťahy cez Skype.
Beck sa k tomuto „stavu lásky“ v globálnom svete stavia – to je preňho typické – realisticky. Nečakajte ódu na úžasný multikultúrny svet, v ktorom sme všetci vo veľkej globálnej dedine sestrami a bratmi, a občas aj snúbencami, manželmi a manželkami. Na druhej strane rozumie nezvratnosti tohto procesu. Je dvojznačný ako skoro všetko v globálnom svete. Predstavuje riziká i nové možnosti, je dôsledkom nedostatku slobody aj príležitosťou na jej rozšírenie. Mnohí sa popália a iní z týchto skúšok vyjdú kultúrnejší, veľkorysí a s bohatšími vnútornými svetmi.