SME

Ako budú vyzerať noviny v roku 2030

Ako budú vyzerať noviny v roku 2030

Tri zásadné zmeny v žurnalistike. Mohli by ich priniesť technologická revolúcia i zmena úlohy profesionálnych novinárov.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Tri zásadné zmeny v žurnalistike.

Mohli by ich priniesť technologická revolúcia i zmena úlohy profesionálnych novinárov.

[/content]

[content type="longread-pos" pos="left"]TEXT:
Tomáš Prokopčák

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

zástupca šéfredaktorky SME

[/content]

Vstupujete do svojej obľúbenej kaviarne, do nejakej s názvom, čo dnes už nič neznamená, objednáte si svoju obľúbenú kávu exotického druhu z druhého konca zemegule a začítate sa do šuštiaceho papiera. Keď na bruškách prstov zostane tlačiarenská čerň, až vtedy sa deň poriadne začne.

Podobný výjav je dnes raritou a čoraz viac i romantickou predstavou. Tlačené noviny pomaly umierajú, čo ani náhodou neznamená, že ľudia sa chcú o svete dozvedieť menej alebo nové informácie nevyhľadávajú.

Sú to zlé správy? Naopak, vďaka ekonomickému tlaku či internetu nebola už desaťročia (či stáročia) práca v médiách vzrušujúcejšie ako dnes. Technológie radikálne prerábajú spôsob, akým vznikajú informácie, i cestu, akou sa tieto informácie dostávajú k svojmu cieľu. Táto revolúcia z mesiaca na mesiac mení všetko, čo sa (u nás ešte stále) o novinách učia študenti a čo ešte prednedávnom platilo.

Čo to pre noviny znamená? Napriek tomu, že veštenie je jedným z najobskúrnejších žánrov v novinách, skúsme odhadnúť, ako by mohli médiá vyzerať, povedzme, o pätnásť rokov.

Médiá kúpia IT firmy

Najskôr si treba uvedomiť, že už ani dnes neplatí, že najvplyvnejším médiom sú CNN alebo Markíza, noviny ako New York Times či Guardian, SME či MF Dnes.

Už dnes sú najsilnejšími médiami súčasnosti sociálne siete ako Facebook či Twitter. Ony sú tými novinami, miestom, odkiaľ ľudia získavajú významnú (a budú čoraz väčšiu) či prvú časť informácií.

Úmyselne hovoríme o médiách v ich prapodstate, pretože otázka tvorby obsahu je iná. Lenže ak sú sociálne siete čoraz silnejšie dnes, v roku 2030 ony či nejaký ich budúci nástupca môže byť takmer jediným hráčom.

V istom okamihu nadštandardná spolupráca niektorých tvorcov obsahu s takýmito technologickými firmami prerastie do úplnej integrácie a v budúcnosti budeme čítať predovšetkým správy, ktoré vytvoria kreatívne/novinárske oddelenia pod značkou gigantov ako Facebook či Google.

Tieto firmy medzičasom zhltnú nejaké tradičné mediálne domy a ďalšie v nerovnom konkurenčnom boji zničia.

Pretože v snahe ochrániť svoj vlastný IT biznis a vertikálne ho integrovať, pokúsia sa ľuďom zabrániť čítať

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Narodil sa v Žiline, vyrastal a žije v Bratislave. Študoval automatizáciu na FEI STU, skončil filozofiu na FIF UK v Bratislave: špecializoval sa na súčasnú českú a slovenskú literatúru, logiku a filozofiu vedy. V SME pracoval od roku 2005 ako externý redaktor Kultúry, od roku 2008 bol redaktorom Zahraničia. Od roku 2012 viedol oddelenie vedy a techniky a TECH.sme.sk, od októbra 2014 aj projekt príloh - longformov. Od roku 2015 bol zástupcom šéfredaktorky pre SME.sk a online redakciu. Od roku 2021 je členom predstavenstva vydavateľstva Petit Press zodpovedným za digitálny obsah a predplatné. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn

Čítajte ďalej

Realistické prianie (Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).


1. dec

Zakaždým presne (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


30. nov

Oprávnená pochybnosť (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


29. nov

Ruský advent (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


28. nov

Katar 2022 (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


27. nov

Niet dôvodu na nespokojnosť (Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).


24. nov
SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu