
[content type="longread-pos" pos="full"]
Tri zásadné zmeny v žurnalistike.
Mohli by ich priniesť technologická revolúcia i zmena úlohy profesionálnych novinárov.
[/content]
[content type="longread-pos" pos="left"]TEXT:
Tomáš Prokopčák
zástupca šéfredaktorky SME
[/content]
Vstupujete do svojej obľúbenej kaviarne, do nejakej s názvom, čo dnes už nič neznamená, objednáte si svoju obľúbenú kávu exotického druhu z druhého konca zemegule a začítate sa do šuštiaceho papiera. Keď na bruškách prstov zostane tlačiarenská čerň, až vtedy sa deň poriadne začne.
Podobný výjav je dnes raritou a čoraz viac i romantickou predstavou. Tlačené noviny pomaly umierajú, čo ani náhodou neznamená, že ľudia sa chcú o svete dozvedieť menej alebo nové informácie nevyhľadávajú.
Sú to zlé správy? Naopak, vďaka ekonomickému tlaku či internetu nebola už desaťročia (či stáročia) práca v médiách vzrušujúcejšie ako dnes. Technológie radikálne prerábajú spôsob, akým vznikajú informácie, i cestu, akou sa tieto informácie dostávajú k svojmu cieľu. Táto revolúcia z mesiaca na mesiac mení všetko, čo sa (u nás ešte stále) o novinách učia študenti a čo ešte prednedávnom platilo.
Čo to pre noviny znamená? Napriek tomu, že veštenie je jedným z najobskúrnejších žánrov v novinách, skúsme odhadnúť, ako by mohli médiá vyzerať, povedzme, o pätnásť rokov.
Médiá kúpia IT firmy
Najskôr si treba uvedomiť, že už ani dnes neplatí, že najvplyvnejším médiom sú CNN alebo Markíza, noviny ako New York Times či Guardian, SME či MF Dnes.
Už dnes sú najsilnejšími médiami súčasnosti sociálne siete ako Facebook či Twitter. Ony sú tými novinami, miestom, odkiaľ ľudia získavajú významnú (a budú čoraz väčšiu) či prvú časť informácií.
Úmyselne hovoríme o médiách v ich prapodstate, pretože otázka tvorby obsahu je iná. Lenže ak sú sociálne siete čoraz silnejšie dnes, v roku 2030 ony či nejaký ich budúci nástupca môže byť takmer jediným hráčom.
V istom okamihu nadštandardná spolupráca niektorých tvorcov obsahu s takýmito technologickými firmami prerastie do úplnej integrácie a v budúcnosti budeme čítať predovšetkým správy, ktoré vytvoria kreatívne/novinárske oddelenia pod značkou gigantov ako Facebook či Google.
Tieto firmy medzičasom zhltnú nejaké tradičné mediálne domy a ďalšie v nerovnom konkurenčnom boji zničia.
Pretože v snahe ochrániť svoj vlastný IT biznis a vertikálne ho integrovať, pokúsia sa ľuďom zabrániť čítať