SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PÍŠE SVETLANA KOLESÁROVÁ

Nie je hanba v živote obstáť a vedieť sa o seba postarať

Akademický sochár Ferdinand Chrenka učí industriálny dizajn a jeho študenti sa uplatnili v najlepších svetových ateliéroch.

Cheese.Cheese. (Zdroj: MARTIN KLIMO)

Máte množstvo cien za dizajn. Cítite ocenenie spoločnosti?

„Mám ceny, a čo z toho? Na Slovensku sme v tomto veľmi nevzdelaní. Dizajnér akoby mal dedičný hriech. Veľa ľudí, čo chcú niečo vyrábať, k tomu pristupuje systémom – „mám kamaráta, on mi to škicne a my to už nejako dokončíme“. Potom aj ich produkty tak vyzerajú. Sú neprofesionálne a neúspešné. Naša profesia je zakliata nejakým tajomstvom, ale má svoje pravidlá a firma, ktorá ich ovláda, prosperuje. A v širšom pohľade to platí aj pre štát. Cez dizajn sa tvorí produkt a ak sa ten produkt vyrába, tvorí dane - zamestnáva ľudí, nakupuje sa technológia z nadväzujúcich disciplín. A štát bohatne. Ak je prostredie zlé, tak iba nakupujeme, reprodukujeme, a dane odchádzajú inde.“

SkryťVypnúť reklamu

Dobrým príkladom môže byť zubárske kreslo, ktoré ste navrhli pre Chiranu Stará Turá.

„Prvej generácie sa vyrobilo už dvadsaťtisíc súprav a Chirana sa s nimi presadila nielen na tradičných trhoch v Rusku a v pobaltských krajinách, ale aj vo Francúzsku a v Nemecku.“

Bol to po revolúcii tiež jeden z krachujúcich podnikov a vďaka novej výrobe sa spamätal. Ako vaša spolupráca vznikla?

„Keď som v Chirane začínal, stará generácia produktov už na trhu nemala miesto, tak kúpili fínsku licenciu, ktorá prekryla hluché obdobie a udržali si trh. Nové vedenie vypísalo konkurz na nový produkt, a ten som vyhral. S veľkou slávou sme radu zubárskych kresiel SMILE predstavili v Prahe na výstave Pragodent.“

Rád chodíte k zubárovi?

„Nerád ako väčšina ľudí.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste teda zubárske kreslá nazvali úsmev?

„Snažím sa, aby bol produkt úspešný. Tu som mal navyše podiel z predaja. Keby sa volalo CP 97 alebo Goldstar, marketing by to obmedzovalo. Dlho som hľadal správny názov. A tá absurdnosť, to zveličenie - úsmev a mučiarske zariadenie - sa mi zdalo pekné. Každý sa mi posmieval, že je to posledný úškľabok bankrotujúcej firmy.“

Koľko rokov sa vyrábajú?

„Každý produkt má svoj život, ráta sa, že sa na trhu udrží asi päť rokov, kým sa nezačnú robiť inovácie. Po piatich rokoch treba rozbehnúť nový. Nechcem sa chváliť, ale je to už pätnásť rokov a dodnes sa Smile úspešne vyrába.“

Naďalej spolupracujete s Chiranou?

„Urobili sme novú generáciu zubárskych kresiel, ktorá Smile postupne nahrádza. Znovu som použil zveličenie a nazval ich Cheese – ako úsmev u fotografa. Na tom sa dala postaviť reklama. Váhali, ale veľmi dobre sa to chytilo.“

SkryťVypnúť reklamu

Považujete zubárske kreslá za svoj najväčší profesionálny úspech?

„Robil som veľa úspešných vecí. Napríklad chladiace vitríny pre firmu Pastorkalt v Nových Zámkoch. Vo firme, kde je tretinový majiteľ Talian a dvaja domáci, vyrábali talianske produkty. Dizajn bol od štúdia Pinifarina z Turína, čiže latka bola vysoko, no chceli skúsiť vlastnú výrobu. Mňa si odskúšali a keďže boli spokojní, zverili mi celý výrobný program. Z prvých vitrín Klaudia a Klára sa vyrobilo neskutočne veľa. Fabrika aj vďaka môjmu dizajnu prosperuje a je trikrát taká veľká, ako bola na začiatku.“

Čomu sa venujete v poslednom čase?

„V našej firme Feromon design studio sme traja, v súčasnosti navrhujeme lanovky pre kežmarský podnik Tatralift (bývalá Tatrapoma). Naše vyhrievané samonosné šesťsedačky s laminátovou konštrukciou sa práve predstavujú na veľtrhu v Innsbrucku. Pripravujeme ich uvedenie na trh. No robíme viac projektov, napríklad aj digitálne pero.“

SkryťVypnúť reklamu

Lanovky, perá aj zubárske kreslá sa vyrábajú po celom svete. Ako dizajnér prispeje k tomu, aby sa predávali práve tie „jeho“?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3PYS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3PYS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 563
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 425
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 408
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 845
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 988
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 472
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 446
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 241
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 102
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými?

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Komentár Bena Cunninghama

Populisti idú dole

Nestabilita spôsobená koronou tlačí ľudí, aby hľadali istotu vo vláde.

Ben Cunningham.