SME

Nie je hanba v živote obstáť a vedieť sa o seba postarať

Akademický sochár Ferdinand Chrenka učí industriálny dizajn a jeho študenti sa uplatnili v najlepších svetových ateliéroch.

Cheese.Cheese. (Zdroj: MARTIN KLIMO)

Máte množstvo cien za dizajn. Cítite ocenenie spoločnosti?

„Mám ceny, a čo z toho? Na Slovensku sme v tomto veľmi nevzdelaní. Dizajnér akoby mal dedičný hriech. Veľa ľudí, čo chcú niečo vyrábať, k tomu pristupuje systémom – „mám kamaráta, on mi to škicne a my to už nejako dokončíme“. Potom aj ich produkty tak vyzerajú. Sú neprofesionálne a neúspešné. Naša profesia je zakliata nejakým tajomstvom, ale má svoje pravidlá a firma, ktorá ich ovláda, prosperuje. A v širšom pohľade to platí aj pre štát. Cez dizajn sa tvorí produkt a ak sa ten produkt vyrába, tvorí dane - zamestnáva ľudí, nakupuje sa technológia z nadväzujúcich disciplín. A štát bohatne. Ak je prostredie zlé, tak iba nakupujeme, reprodukujeme, a dane odchádzajú inde.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dobrým príkladom môže byť zubárske kreslo, ktoré ste navrhli pre Chiranu Stará Turá.

„Prvej generácie sa vyrobilo už dvadsaťtisíc súprav a Chirana sa s nimi presadila nielen na tradičných trhoch v Rusku a v pobaltských krajinách, ale aj vo Francúzsku a v Nemecku.“

Bol to po revolúcii tiež jeden z krachujúcich podnikov a vďaka novej výrobe sa spamätal. Ako vaša spolupráca vznikla?

„Keď som v Chirane začínal, stará generácia produktov už na trhu nemala miesto, tak kúpili fínsku licenciu, ktorá prekryla hluché obdobie a udržali si trh. Nové vedenie vypísalo konkurz na nový produkt, a ten som vyhral. S veľkou slávou sme radu zubárskych kresiel SMILE predstavili v Prahe na výstave Pragodent.“

Rád chodíte k zubárovi?

„Nerád ako väčšina ľudí.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste teda zubárske kreslá nazvali úsmev?

„Snažím sa, aby bol produkt úspešný. Tu som mal navyše podiel z predaja. Keby sa volalo CP 97 alebo Goldstar, marketing by to obmedzovalo. Dlho som hľadal správny názov. A tá absurdnosť, to zveličenie - úsmev a mučiarske zariadenie - sa mi zdalo pekné. Každý sa mi posmieval, že je to posledný úškľabok bankrotujúcej firmy.“

Koľko rokov sa vyrábajú?

„Každý produkt má svoj život, ráta sa, že sa na trhu udrží asi päť rokov, kým sa nezačnú robiť inovácie. Po piatich rokoch treba rozbehnúť nový. Nechcem sa chváliť, ale je to už pätnásť rokov a dodnes sa Smile úspešne vyrába.“

Naďalej spolupracujete s Chiranou?

„Urobili sme novú generáciu zubárskych kresiel, ktorá Smile postupne nahrádza. Znovu som použil zveličenie a nazval ich Cheese – ako úsmev u fotografa. Na tom sa dala postaviť reklama. Váhali, ale veľmi dobre sa to chytilo.“

SkryťVypnúť reklamu

Považujete zubárske kreslá za svoj najväčší profesionálny úspech?

„Robil som veľa úspešných vecí. Napríklad chladiace vitríny pre firmu Pastorkalt v Nových Zámkoch. Vo firme, kde je tretinový majiteľ Talian a dvaja domáci, vyrábali talianske produkty. Dizajn bol od štúdia Pinifarina z Turína, čiže latka bola vysoko, no chceli skúsiť vlastnú výrobu. Mňa si odskúšali a keďže boli spokojní, zverili mi celý výrobný program. Z prvých vitrín Klaudia a Klára sa vyrobilo neskutočne veľa. Fabrika aj vďaka môjmu dizajnu prosperuje a je trikrát taká veľká, ako bola na začiatku.“

Čomu sa venujete v poslednom čase?

„V našej firme Feromon design studio sme traja, v súčasnosti navrhujeme lanovky pre kežmarský podnik Tatralift (bývalá Tatrapoma). Naše vyhrievané samonosné šesťsedačky s laminátovou konštrukciou sa práve predstavujú na veľtrhu v Innsbrucku. Pripravujeme ich uvedenie na trh. No robíme viac projektov, napríklad aj digitálne pero.“

SkryťVypnúť reklamu

Lanovky, perá aj zubárske kreslá sa vyrábajú po celom svete. Ako dizajnér prispeje k tomu, aby sa predávali práve tie „jeho“?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3PYS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 262
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 863
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 354
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 972
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 320
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 2 999
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 600
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

USA strácajú veľkú časť moci a vplyvu.


Carl Bildt 6
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Je to posledná etapa dlhej a premyslenej vojny.


Rényi Pál Dániel 29

Nemajú veru oni žiadne limity v tomto.


26
Ilustračné foto.

Únia sa môže posunúť do roly veľmoci.


33
  1. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  2. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  3. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  6. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  7. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  8. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 319
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 370
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 227
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 984
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 080
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 761
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 756
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 489
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu