Zmienka o garážach pod Bratislavským hradom v hre Mareka Maďariča Dáma bez kamélie vyvolala vlnu emotívnych reakcií. Minister kultúry je pozícia, z ktorej mal Maďarič tento problém skôr riešiť, ako ho len tak spomenúť v hre. Paradoxom je, že nešťastné vykopávky sa do ministrovej melodrámy dostali tak trochu mimochodom.
Tento aktualizačný moment totiž vsunuli do textu inscenátori z divadla Aréna až počas skúšok, inšpirovaní povolaním hlavného hrdinu Andyho.
Predpokladám, že týmto gestom chceli text trochu posunúť zo sféry klišéovitých príbehov o láske. Dáma bez kamélie totiž je „seriálovým“ typom dramatiky.
Marek Maďarič nie je prvým autorom, ktorý sa vybral cestou aktualizácie svetovo známeho príbehu. Tento trik dáva divákom jasný signál - toto poznáte, toto budete mať radi.
Do akej miery sa mu však skutočne podarilo dať „motívom Dumasovej predlohy archetypálny rozmer ľudskej vášne, ktorá od Dumasových čias až dodnes ostala nezmenená“, ako to sľubuje divadlo Aréna na svojej stránke? Je krásna Rita súčasnou verziou románovej Marguerity Gautierovej?
Dobový príbeh zo života
Alexander Dumas ml. mal dobrý dôvod opísať príbeh mladučkej kurtizány. Sám podľahol čaru majiteľky parížskeho salónu Marie Duplessisovej, ktorá zomrela na tuberkulózu ako 23-ročná. Ak doboví maliari neklamú, nemožno sa mu ani čudovať.
Dáma s kaméliami bola v roku 1848 obrovským úspechom. Nakoniec, prostitúcia bola priam zakódovaná do vtedajšej spoločnosti, mnohí „počestní“ ľudia ju poznali až priveľmi dobre.