Autor je zástupca šéfredaktorky denníka SME.
Než sa krajina Jaromíra Jágra úplne oddala hokejovému šampionátu, žila stopäťdesiatkou. Poslanecká snemovňa odhlasovala, že na vybraných úsekoch diaľnic bude možné jazdiť rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu. V následnej búrlivej debate upozornili dopravní experti politikov, že zvýšením rýchlosti o 20 kilometrov sa zdvojnásobí pravdepodobnosť smrteľnej nehody na zrýchlených úsekoch.
Prezident Miloš Zeman ohlásil, že bude zákon vetovať. Vitajte v krajine Jaroslava Haška.
Koalícia za 150
Odhlasovaná zmena je vlastne drobnosť, navyše s nejasným osudom, ale ako v kvapke vody sa v nej zrkadlí bieda terajšej českej politiky: nadutosť politikov (urobíme to, pretože môžeme), nekompetentnosť poslancov (všetci experti sú proti zvyšovaniu rýchlosti), nepredvídateľné zvraty (reakcia Miloša Zemana), pohŕdanie pravidlami (keď ich všetci porušujú, tak to zmeníme) aj prevrátenie vážnosti vecí (kiežby toľko energie venovali poslanci dôležitým, užitočným zákonom).
Návrh na stopäťdesiatku sa v zákone objavil až v parlamente - pozmeňujúci návrh podal opozičný poslanec Ivan Adamec z ODS. A, čuduj sa svete, v snemovni prešiel pohodlnou väčšinou 114 hlasov (zo 172 prítomných), ruku zdvihli poslanci všetkých troch vládnych strán - ČSSD, Babišovo hnutie ANO, ľudovci, ktorí podporia čokoľvek pochádzajúce od pravicovej opozície len výnimočne, až po komunistov a Tomia Okamuru .
Kiežby sa vláda s opozíciou bola schopná zhodnúť v zásadných veciach, ktoré by sa potom nemenili po každých voľbách - na daňovom systéme, dôchodkoch, zahraničnej politike... Bohužiaľ - Sobotkova vláda práve ruší druhý dôchodkový pilier, ktorý predchádzajúca vláda s veľkou slávou zaviedla.
Ale koho by zaujímalo čitateľné prostredie pre podnikanie alebo riešenie hrozivých deficitov dôchodkového systému? Široká koalícia je – stopäťdesiatková!
Rýchlo a nebezpečne
Ako to už pri podobných ad hoc krokoch býva, odborná debata neprebiehala vopred, ale až po schválení zmeny v parlamente. V Česku sa vlani po mnohých rokoch opäť zvýšil počet dopravných nehôd aj počet usmrtených (629 oproti 583 v roku 2013).
Polícia upozorňuje, že počet usmrtených sa zvýšil vo všetkých hlavných príčinách, ale najvyšší nárast zaznamenala práve neprimeraná rýchlosť jazdy - o 32 osôb. To je podľa poslanca Adamca (nemá nič spoločné s posledným predrevolučným predsedom federálnej vlády) a jeho 113 kolegov presne tá správna chvíľa, keď treba zvýšiť povolenú rýchlosť.
Matúš Šucha, vedúci katedry psychológie olomouckej univerzity, rovno prepočítal amatérske poslanecké majstrovanie na počet mŕtvych: „Ak sa zvýši rýchlosť o kilometer za hodinu, zvyšuje sa pravdepodobnosť nehody so smrteľnými následkami o 4,5 percenta. To hovorí tzv. Nilssonov zákon, ktorý v roku 2000 predstavil a následne v mnohých krajinách empiricky potvrdil Göran Nilsson.“