DNES PÍŠE PETRA PROCHÁZKOVÁ

Most cez kultúrnu priepasť aj symbol okupácie

Rusi idú stavať most cez Kerčský prieliv. Ruský turista, vojak i podnikateľ budú môcť dôjsť na Krym bez toho, aby vstúpili na ukrajinské územie.

Ruský prezident Vladimir Putin.(Zdroj: TASR/AP)

Autorka je redaktorka SME a Lidových novín.

Fakty
Aký bude most
  • Trasa - z ruského pobrežia cez ostrov Tuzla do krymského mesta Kerč,
  • Dlhý - 19 kilometrov,
  • Dvojpodlažný - jedno poschodie bude slúžiť automobilom, druhé vlakovým tratiam,
  • Široký - tak, aby sa naň vošla diaľnica pre automobily a pod ňou dve vlakové trate,
  • Počet ľudí pracujúcich na stavbe - 45tisíc,
  • Začatie prác - apríl 2015,
  • Uvedenie do prevádzky - 18.decembra 2018, podľa optimistického plánu,
  • Cena - viac ako 350 miliárd rubľov (vyše šesť miliárd eur).

Keď 18. decembra roku 2018 prejdú po moste vedúcom cez Kerčský prieliv prvé auto a vlaková súprava, bude okupácia polostrova Krym zavŕšená. Mohutný výbežok z ukrajinskej pevniny sa tenkou nitkou, ktorú na mape nebude takmer ani vidieť, spojí s ruským územím.

Ruský turista, vojak i podnikateľ budú môcť do ukrajinského Simferopoľa, Jalty alebo Sevastopoľa dôjsť bez toho, aby vstúpili na ukrajinské územie. Most cez Kerčský prieliv je stavba nielen technologicky náročná až grandiózna, ale z geopolitického hľadiska doslova prevratná.

Stavba ako symbol agresie

Dlho sa úlohy, ktorú sleduje prísnym zrakom sám ruský prezident Vladimir Putin, nikto nechcel ujať. Je riskantné byť pod dohľadom tvrdého vladára. Nejaká havária a budú padať hlavy. Po preskúmaní terénu aj vyjasnení podmienok odmietli obrovský kontrakt dokonca aj Číňania, ktorí, ako je známe z histórie, majú gigantické stavby v obľube. A tak sa Rusi rozhodli, že si túto megastavbu zhotovia sami.

Úprimne, Kerčský most by nemusel byť žiadnou ideologickou stavbou, za normálnych okolností by bol skvelou službou občanom. Ruským turistom, ktorí by sa chceli rekreovať v ukrajinských letoviskách, aj obchodníkom z Ruska, Ukrajiny alebo Moldavska, ktorí by si významne skrátili cestovanie medzi strednou a východnou Európou a Kaukazom.

Lenže, to by platilo v slobodnej spoločnosti, kde sa susedia hádajú maximálne o tom, či sa rum má volať rum, alebo zemiakový likér. Okupáciou Krymu vlani v marci Rusko povýšilo stavbu mosta cez Kerčský prieliv na dielo materializujúce agresívnu militantnú politiku Kremľa.

Kliknite pre zväčšenie.

Napadlo to každému

Nápad premostiť Kerčský prieliv je dosť starý. Už v roku 1068 ruské knieža Gleb Sviatoslavovič využil chvíľu, keď prieliv zamrzol a zmeral vzdialenosť medzi brehmi. Vzdialenosť bola určená a zhodnotená ako príliš veľká na to, aby sa tu niečo trvalejšej hodnoty dalo postaviť.

Keď nie premostiť, tak aspoň prekáblovať sa podarilo Kerčský prieliv v 19. storočí. Vtedy tu položili telegrafnú líniu slávneho Indoeurópskeho telegrafu, ktorý spájal Londýn s Indiou. Aké symbolické. Aj dnes by Kerčský prieliv mohol byť miestom, kde by bolo možné suchou nohou prekročiť pomyselnú kultúrnu priepasť a vzájomným navštevovaním ju urobiť plytšou. Najkratšia cesta zo západnej Európy do Indie vedie cez Krym a Kaukaz.

Aj preto vedenie Veľkej Británie dávno uvažovalo o stavbe transkontinentálnej železnice, ktorá by tak ako La Manche prekonávala Kerč. Lenže nebolo dosť peňazí a kým sa z nápadu stala realita, kolónia sa Britom začala rozpadať a volanie po slobode Indov technologický zázrak pochovalo.

Ani Rusi nezostávali v snívaní o nových cestách spájajúcich kontinenty bokom. Ruský cár Mikuláš II. dokonca dal vypracovať projekt premostenia Kerčského prielivu. Ale tiež nedokázal položiť ani meter koľají. Akoby to bolo začarované miesto.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 624
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 963
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 089
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 903
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 178
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 011
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 660
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 647
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 554

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Pozor, hodnoty!

Bernaťák pre istotu označil otázky úpravy podmienok vstupovania a vystupovania zo zväzkov ako hodnotové, nie odborné. Čím vopred ukončil debatu o nich.

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Máme na viac než bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

NADHĽAD MATIE LENICKEJ

Ešte chvíľu, už to bude

Každý jeden deň s ľuďmi, ktorých máte radi a ktorý si zapamätáte, je drahší ako štátne zákazky.

PÍŠE TOMÁŠ NAGY

Je najvyšší čas modernizovať naše ozbrojené sily

Slovensko veľmi dlho váhalo s obnovou letectva, máme len niekoľko mesiacov na to, aby sme sa rozhýbali.