DNES PÍŠE PETRA PROCHÁZKOVÁ

Most cez kultúrnu priepasť aj symbol okupácie

Rusi idú stavať most cez Kerčský prieliv. Ruský turista, vojak i podnikateľ budú môcť dôjsť na Krym bez toho, aby vstúpili na ukrajinské územie.

Ruský prezident Vladimir Putin.(Zdroj: TASR/AP)

Autorka je redaktorka SME a Lidových novín.

Fakty
Aký bude most
  • Trasa - z ruského pobrežia cez ostrov Tuzla do krymského mesta Kerč,
  • Dlhý - 19 kilometrov,
  • Dvojpodlažný - jedno poschodie bude slúžiť automobilom, druhé vlakovým tratiam,
  • Široký - tak, aby sa naň vošla diaľnica pre automobily a pod ňou dve vlakové trate,
  • Počet ľudí pracujúcich na stavbe - 45tisíc,
  • Začatie prác - apríl 2015,
  • Uvedenie do prevádzky - 18.decembra 2018, podľa optimistického plánu,
  • Cena - viac ako 350 miliárd rubľov (vyše šesť miliárd eur).

Keď 18. decembra roku 2018 prejdú po moste vedúcom cez Kerčský prieliv prvé auto a vlaková súprava, bude okupácia polostrova Krym zavŕšená. Mohutný výbežok z ukrajinskej pevniny sa tenkou nitkou, ktorú na mape nebude takmer ani vidieť, spojí s ruským územím.

Ruský turista, vojak i podnikateľ budú môcť do ukrajinského Simferopoľa, Jalty alebo Sevastopoľa dôjsť bez toho, aby vstúpili na ukrajinské územie. Most cez Kerčský prieliv je stavba nielen technologicky náročná až grandiózna, ale z geopolitického hľadiska doslova prevratná.

Stavba ako symbol agresie

Dlho sa úlohy, ktorú sleduje prísnym zrakom sám ruský prezident Vladimir Putin, nikto nechcel ujať. Je riskantné byť pod dohľadom tvrdého vladára. Nejaká havária a budú padať hlavy. Po preskúmaní terénu aj vyjasnení podmienok odmietli obrovský kontrakt dokonca aj Číňania, ktorí, ako je známe z histórie, majú gigantické stavby v obľube. A tak sa Rusi rozhodli, že si túto megastavbu zhotovia sami.

Úprimne, Kerčský most by nemusel byť žiadnou ideologickou stavbou, za normálnych okolností by bol skvelou službou občanom. Ruským turistom, ktorí by sa chceli rekreovať v ukrajinských letoviskách, aj obchodníkom z Ruska, Ukrajiny alebo Moldavska, ktorí by si významne skrátili cestovanie medzi strednou a východnou Európou a Kaukazom.

Lenže, to by platilo v slobodnej spoločnosti, kde sa susedia hádajú maximálne o tom, či sa rum má volať rum, alebo zemiakový likér. Okupáciou Krymu vlani v marci Rusko povýšilo stavbu mosta cez Kerčský prieliv na dielo materializujúce agresívnu militantnú politiku Kremľa.

Kliknite pre zväčšenie.

Napadlo to každému

Nápad premostiť Kerčský prieliv je dosť starý. Už v roku 1068 ruské knieža Gleb Sviatoslavovič využil chvíľu, keď prieliv zamrzol a zmeral vzdialenosť medzi brehmi. Vzdialenosť bola určená a zhodnotená ako príliš veľká na to, aby sa tu niečo trvalejšej hodnoty dalo postaviť.

Keď nie premostiť, tak aspoň prekáblovať sa podarilo Kerčský prieliv v 19. storočí. Vtedy tu položili telegrafnú líniu slávneho Indoeurópskeho telegrafu, ktorý spájal Londýn s Indiou. Aké symbolické. Aj dnes by Kerčský prieliv mohol byť miestom, kde by bolo možné suchou nohou prekročiť pomyselnú kultúrnu priepasť a vzájomným navštevovaním ju urobiť plytšou. Najkratšia cesta zo západnej Európy do Indie vedie cez Krym a Kaukaz.

Aj preto vedenie Veľkej Británie dávno uvažovalo o stavbe transkontinentálnej železnice, ktorá by tak ako La Manche prekonávala Kerč. Lenže nebolo dosť peňazí a kým sa z nápadu stala realita, kolónia sa Britom začala rozpadať a volanie po slobode Indov technologický zázrak pochovalo.

Ani Rusi nezostávali v snívaní o nových cestách spájajúcich kontinenty bokom. Ruský cár Mikuláš II. dokonca dal vypracovať projekt premostenia Kerčského prielivu. Ale tiež nedokázal položiť ani meter koľají. Akoby to bolo začarované miesto.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 812
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 143
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 306
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 029
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 830
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 748

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Čo by dala Merkelová za takého Danka s Bugárom

Angelu Merkelovú čakajú ťažké rokovania o vláde.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď dôjde na sex a alkohol, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Veci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie. Mali by sme sa tomu prispôsobiť.

Účes svetovládcu (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na utorok

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Kurdi získali aspoň právo o sebe hovoriť

Zatiaľ čo Kurdi hrajú dobre západnú kartu, Blízky východ sa čoraz viac stáva ruským ihriskom.