Autor je dekanom Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Ministerstvo školstva v tohtoročnej metodike rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným vysokým školám opäť dokazuje, že svoj boj za kvalitu vysokých škôl na Slovensku myslí vážne a chce ho významnejšie presadiť aj cez proces rozdeľovania finančných prostriedkov.
Jedným zo základných parametrov, ktoré sa berú do úvahy pri posudzovaní výkonnosti škôl, sú výstupy publikačnej činnosti slovenskej vedy. Nejde pritom len o jej kvantitu, ale aj kvalitu.
Meranie kvality v akadémii
Kvalita sa v prípade vedeckého publikovania najčastejšie zvykne dokazovať na základe využitia princípov recenzovania, keď publikačný výstup, článok alebo knihu ešte pred jej publikovaním posúdi skupina nezávislých recenzentov. Druhým zaužívaným prístupom je posudzovanie kvality publikovaného príspevku na základe existujúcej kategorizácie publikačných kanálov – teda ak sa vie, že určitý časopis spĺňa určité kritériá kvality, predpokladá sa, že kvalitné sú aj články, ktoré sú v ňom publikované.
Jednou takouto preddefinovanou kategóriou publikácií sú tzv. karentované časopisy, teda tie, ktoré sú registrované v databáze Current Contents (CC). Je to systém evidencie a rýchleho informovania o obsahoch nových čísiel časopisov, ktorý produkuje americký Institute for Scientific Information (ISI). Pôvodne bol zameraný na časopisy z oblasti biológie a medicíny, no jeho záber sa postupne rozširoval aj na iné oblasti poznania.