SME
Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Prečo sa ľudia rozprávajú o seriáloch, nie o divadle

Významná nemecká dramatička Dea Loher tvrdí, že televízne seriály berú ľudí vážnejšie ako divadlo.

Nemecká dramatička Dea Loher sa stala patrónkou festivalu Nová Dráma/New Drama 2015 v Bratislave, počas ktorého uviedla aj výber svojich dramatických textov v slovenskom preklade.Nemecká dramatička Dea Loher sa stala patrónkou festivalu Nová Dráma/New Drama 2015 v Bratislave, počas ktorého uviedla aj výber svojich dramatických textov v slovenskom preklade. (Zdroj: René Miko)

Autorka je redaktorkou denníka SME.

„Kedy naposledy vás zelektrizovali, prekvapili, omámili a ohúrili slová herca v nejakej úlohe? Kedy ste naposledy mali skutočne vášnivú debatu o fiktívnej postave, o jej správaní a činoch?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy ste naposledy skutočne napäto očakávali, ako bude dej pokračovať? Ako sa tento príbeh skončí? Či sa postave podarí prežiť a ako?“ spýtala sa Dea Loher, patrónka tohtoročného festivalu Nová dráma/New drama, v rámci svojho otváracieho prejavu.

Divadelníkom zhromaždeným v publiku divadla povedala natvrdo: s priateľmi sa rozprávate skôr seriáloch, nie o divadle. Nemyslela na telenovely, ale na kvalitné seriály, akými sú Dom z kariet, Temný prípad či Perníkový tatko.

SkryťVypnúť reklamu

Seriály ako súčasné ságy

Americkí televízni scenáristi a producenti podľa nej dokázali vytvoriť z reality súčasné ságy, komplexné príbehy plné intríg a prekážok. Ich hrdinova podobne ako v starých mýtoch prechádzajú dlhými cestami utrpení a zážitkov. Nové americké televízne seriály rozvinuli to najlepšie z noviel z 19. storočia a neboja brať si ani to najlepšie aj z divadelnej dramatiky.

Moderné divadlo sa, naopak, niektorých základných divadelných prvkov takmer úplne vzdalo. „Ako je možné, že stotožnenie sa s postavou na pódiu sa stalo prežitkom, že hranie dvojznačnej postavy sa vníma ako malomeštiacka prezentácia,“ pýta sa Loher?

20150512_060_r1782_res.jpg
V rámci festivalu Nová dráma viedla v Goethe inštitúte svoju master class. Foto: René Miko.

Prečo sú komplikované príbehy s množstvom postáv, ktoré sa vyvíjajú od šťastia ku katastrofám, vhodné pre televíziu, ale v divadle sú nemoderné?

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa mohol stať dej na scéne anachronizmom, kým v televízii sa namotávane na napínavé príbehy, ktoré nás zaťahujú do emocionálnych konfliktov a otvárajú debaty o morálke?

Prečo sa napätie či empatia vnímajú v divadle ako niečo nepatričné na scéne, kým v televízii hltavo sledujeme, ako Walter White bojuje za svoju ženu a deti, pričom sa pohybujem medzi sympatiami a znechutením?

Sledovať cestu Waltra Whita, hrdinu Perníkového tatka, od učiteľa chémie k nekompromisnému vodcovi drogového podsvetia vnímame ako intelektuálnu výzvu. Cestu Macbetha od priemerného vojaka k zradcovi a kráľovrahovi však musíme v rámci inscenácie nejako „dekonštruovať“.

Loher v Bratislave pripomenula, že divadlo sa za posledné roky veľmi zmenilo. Hoci je v svojej podstate hlboko archaickým médiom, stalo sa technologicky veľmi rozvinutou a progresívnou disciplínou, ktorá v sebe kombinuje takmer všetky umelecké formy – od výtvarného umenia až po zvukové inštalácie, od dokumentárnych postupov až k virtuálnej realite.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo urobilo podľa nej niečo až neuveriteľné – dosiahlo vrchol svojho formálneho uvedomenia, pritom si stále plní funkciu, pre ktorú sa v starovekom Grécku zrodilo - byť miestom, kde sa spoločnosť díva sama na seba a reflektuje vývoj, ktorým prechádza.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 14 745
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 947
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 936
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 014
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 640
  7. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 377
  8. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia

Také jednoduché to nebude.


15 h

Možno by pomohlo, keby vystúpil Vilo Rozboril.


16 h
Prezident vojnovej Slovenskej republiky Jozef Tiso.

Vatikánske archívy ukazujú zhrozenie z Tisa aj zvrátenosť Vojtaššáka.


17 h
Nataša Holinová

Dobrou správou je, že Matovičovo zhabanie auta sa medzi návrhy nedostalo.


19 h

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Režisérom sám život
  2. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  3. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  4. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  5. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  6. Štefan Vidlár: Nočné zamyslenie sa
  7. Miroslav Iliaš: O vedeckej (ne)spolupráci s Ruskou federáciou
  8. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 606
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 211
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 7 817
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 992
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 915
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 300
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 2 015
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 771
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu