PÍŠE ZUZANA ULIČIANSKA

Prečo sa ľudia rozprávajú o seriáloch, nie o divadle

Významná nemecká dramatička Dea Loher tvrdí, že televízne seriály berú ľudí vážnejšie ako divadlo.

Nemecká dramatička Dea Loher sa stala patrónkou festivalu Nová Dráma/New Drama 2015 v Bratislave, počas ktorého uviedla aj výber svojich dramatických textov v slovenskom preklade.(Zdroj: René Miko)

Autorka je redaktorkou denníka SME.

„Kedy naposledy vás zelektrizovali, prekvapili, omámili a ohúrili slová herca v nejakej úlohe? Kedy ste naposledy mali skutočne vášnivú debatu o fiktívnej postave, o jej správaní a činoch?

Kedy ste naposledy skutočne napäto očakávali, ako bude dej pokračovať? Ako sa tento príbeh skončí? Či sa postave podarí prežiť a ako?“ spýtala sa Dea Loher, patrónka tohtoročného festivalu Nová dráma/New drama, v rámci svojho otváracieho prejavu.

Divadelníkom zhromaždeným v publiku divadla povedala natvrdo: s priateľmi sa rozprávate skôr seriáloch, nie o divadle. Nemyslela na telenovely, ale na kvalitné seriály, akými sú Dom z kariet, Temný prípad či Perníkový tatko.

Seriály ako súčasné ságy

Americkí televízni scenáristi a producenti podľa nej dokázali vytvoriť z reality súčasné ságy, komplexné príbehy plné intríg a prekážok. Ich hrdinova podobne ako v starých mýtoch prechádzajú dlhými cestami utrpení a zážitkov. Nové americké televízne seriály rozvinuli to najlepšie z noviel z 19. storočia a neboja brať si ani to najlepšie aj z divadelnej dramatiky.

Moderné divadlo sa, naopak, niektorých základných divadelných prvkov takmer úplne vzdalo. „Ako je možné, že stotožnenie sa s postavou na pódiu sa stalo prežitkom, že hranie dvojznačnej postavy sa vníma ako malomeštiacka prezentácia,“ pýta sa Loher?

20150512_060_r1782_res.jpg
V rámci festivalu Nová dráma viedla v Goethe inštitúte svoju master class. Foto: René Miko.

Prečo sú komplikované príbehy s množstvom postáv, ktoré sa vyvíjajú od šťastia ku katastrofám, vhodné pre televíziu, ale v divadle sú nemoderné?

Ako sa mohol stať dej na scéne anachronizmom, kým v televízii sa namotávane na napínavé príbehy, ktoré nás zaťahujú do emocionálnych konfliktov a otvárajú debaty o morálke?

Prečo sa napätie či empatia vnímajú v divadle ako niečo nepatričné na scéne, kým v televízii hltavo sledujeme, ako Walter White bojuje za svoju ženu a deti, pričom sa pohybujem medzi sympatiami a znechutením?

Sledovať cestu Waltra Whita, hrdinu Perníkového tatka, od učiteľa chémie k nekompromisnému vodcovi drogového podsvetia vnímame ako intelektuálnu výzvu. Cestu Macbetha od priemerného vojaka k zradcovi a kráľovrahovi však musíme v rámci inscenácie nejako „dekonštruovať“.

Loher v Bratislave pripomenula, že divadlo sa za posledné roky veľmi zmenilo. Hoci je v svojej podstate hlboko archaickým médiom, stalo sa technologicky veľmi rozvinutou a progresívnou disciplínou, ktorá v sebe kombinuje takmer všetky umelecké formy – od výtvarného umenia až po zvukové inštalácie, od dokumentárnych postupov až k virtuálnej realite.

Divadlo urobilo podľa nej niečo až neuveriteľné – dosiahlo vrchol svojho formálneho uvedomenia, pritom si stále plní funkciu, pre ktorú sa v starovekom Grécku zrodilo - byť miestom, kde sa spoločnosť díva sama na seba a reflektuje vývoj, ktorým prechádza.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 747
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 635
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 118
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 982
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 525
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 280
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 125
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 937
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 752

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE MICHAL CIRNER

Kotleba musí z kola von

Banská Bystrica potrebuje zasa SNP v malom, neúspech ĽSNS by bol významnou porážkou krajnej pravice.

STĹPČEK JAKUBA FILA

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Čo sa zmenilo? Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Slobodní nad priepasťou

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slabý kus stáda

V najkritickejšom momente, keď hybridné bojiská zakladá Kremeľ po celej Európe, je NATO na križovatke. A Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop