SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Všetko s mierou, aj reklamu

Moja miera bola prekročená už tak dávno, že som si na reklamu zvykol. Ako na jednu z mnohých nutností, ktoré musíme znášať, aby sme prežili.

Autor je básnik a maliar

Už dávnejšie som si vypestoval podmienený pavlovovský reflex. Vždy keď reklama preruší film alebo športový prenos, okamžite siahnem po ovládači a prepnem na iný kanál. Túto formu prevencie mentálneho zdravia však nemôžem uplatniť na diaľnici lemovanej bilbordmi, na webových portáloch ani listovaním v časopisoch, ba ani v tých s nekomerčným obsahom.

Kdesi som čítal, že oko priemerného Európana zaregistruje denne až 2500 reklám. Vieme, ako reklama manipuluje s našou túžbou, s jej subtílnym charakterom v duchu Pascalovho výroku, že milujeme skôr cestu, ktorá nás privádza k veciam, než veci samotné.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológovia vedia, že reklamou rozpútaná mašinéria potrieb odsudzuje človeka na život v permanentnom psychickom nedostatku, z ktorého sa vytráca radosť a nahrádza ju chronická nespokojnosť. Teológovia vedia, že ak sa Siddhárthra Gautama nemýlil a koreňom ľudského utrpenia je naša túžba, potom reklama, ktorá túžbu vytvára a zmnožuje, je metaforickým vtelením samotného diabla. A sociológovia vedia, ako svojim zámerom ovládnuť naše uvažovanie pripomína totalitu, ako jej „kultúrny fašizmus“ vytvára paralelu orwellovskej kontroly súkromného aj verejného zmýšľania.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  2. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  3. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  4. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  9. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 445
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 410
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 745
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 072
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 926
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 215
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 973
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 698
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 032
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 822
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Solík

Šéf združenia podnikateľov hodnotí daňovo-odvodovú reformu.


20 h
Pracovníčky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva s políciou počas kontroly.

Polícia o odporcoch vo vlastných radoch nevie.


28. nov
Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


4 h
Milan Lučanský na archívnej snímke.

Stíhanie vedú pre päť trestných činov.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


4 h
Peter Schut.

Delta masaker môže prinútiť koalíciu k tomu, čo teraz odmieta. A nezabúdajme na omikron.


4 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


5 h
Zuzana Kepplová.

Toto nie je vianočný charitatívny bazár, ale pandémia.


6 h

Blogy SME

  1. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  2. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  3. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  4. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  5. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  6. INESS: Cena zamestnanca
  7. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  8. Marcel Horacek: Život je fajn
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 610
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 413
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 704
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 237
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 917
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 719
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 554
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 146
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu