PÍŠE NIKOS GEORGANTZIS

Referendum ako kombinatorické cvičenie

Myslí si 62% mojich krajanov, že sú milí len preto, že zahlasujú proti nejasne definovanému návrhu? Je toto základ pre vlastenectvo?

Autor je profesor ekonómie na Univerzite v Readingu, Veľká Británia

Nechápem, na ktorú otázku presne odpovedalo ono víťazné Ochi (Nie). Hlasovacie lístky hovorili o dvoch konkrétnych dokumentoch, ktoré sa mi podarilo prečítať po anglicky a mal som niekoľko pochybností, a potom som si ich tiež prečítal v gréčtine a mal som ďalšie otázky, prevažne o preklade. Ale čo moji rodičia? Vedeli, za čo alebo proti čomu hlasujú? Aspoň na túto otázku môžem odpovedať bez akýchkoľvek nejasností: NIE!

Napriek ich 87 a 77 rokom sú moji rodičia dobre informovaní a dosť vzdelaní na svoju generáciu. Nevedia však spracovať informácie, ktoré im poskytli ako pozadie alternatív v referende. A čo môj synovec? Má 20 rokov, študuje informatiku v Aténach a hrá v rockovej kapele. Ako moji rodičia ani on nevedel prečítať, proti čomu presne alebo za čo to vlastne hlasoval. Prevažná väčšina ľudí okolo mňa nevedela, o čom mali rozhodnúť.

Informácie a interpretácie

Prirodzene, bolo mnoho zdrojov „informácií“, údajne objasňujúcich. No boli prinajmenšom protichodné. Vláda povedala, že Ochi je nástrojom vyjednávania, ktorý jej pomôže „deň po referende“, aby dosiahla lepšiu dohodu, než ponúkajú naši partneri. Tí povedali, že Ochi privedie Grécko bližšie ku grexitu, zatiaľ čo niektorí s tým nesúhlasili a povedali, že „deň po“ referende vôbec nezáleží na tom, či je to Ochi alebo Nai.

Zaujímavé je, že skutoční navrhovatelia plánu pomoci, ktorý referendum napadlo, povedali, že tento návrh „už nie je na stole“. Takže aj keby zaň ľudia zahlasovali, nebol by ničím viac než východiskovým bodom pre nové rokovania. Totiž, mohlo sa stať, že hlas Ochi zabránil vzniku dohody, ktorá by aj tak nikdy nevznikla. Nesnažím sa byť vtipný, ale som veľmi za to chápať veci nezávisle, bez spoliehania sa na interpretácie.

Zabudnime teda na chvíľu na všetky interpretácie a predpokladajme, že ľudia len hlasovali za dva texty alebo proti nim, ktoré im navrhli. Každý text navrhoval mnoho opatrení s množstvom štrukturálnych zmien, politík a cieľov. Potom Nai (čiže Áno) znamená, že volič súhlasí so všetkými v rámci jedného bloku, zatiaľ čo Ochi vyžaduje nesúhlas s každým jedným z nich. Neverím, že 38 percent voličov súhlasilo so všetkými politikami a opatreniami navrhovanými týmito inštitúciami!

Čo chceli voliči „Áno“?

V skutočnosti v mojej predstave výsledok vyzerá ako masívna podpora navrhovanému plánu. Alebo jednoducho 38 percent voličov nechcelo dať vláde podporu, ktorú žiadala. Alebo nechceli podporiť rovnakú možnosť ako tú, ktorú podporila neonacistická strana. Alebo ich súkromné médiá prosto presvedčili, pod hrozbou odchodu z eurozóny v prípade silného výsledku Ochi. No mne 38 percent predovšetkým znie ako veľká menšina.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 426
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 937
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 810
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 247
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 957
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 996
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 073
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 375
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 229

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Flinta do žita (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

AUTORSKÁ STRANA BORISA VANYU

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Ako často natrafí obyčajný Američan v miestnych médiách na nejakú informáciu o Slovensku? Výnimočne.

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako teda hovoriť s Ruskom

Dnes, bohužiaľ, už ani Alexandrovovci nemôžu povedať, že oni nič, oni sú len muzikanti.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Zmena klímy na Sicílii

Proces prevýchovy Trumpa vo funkcii – ktorý beží, ale pomaly - je badateľný.