Autor je zakladateľ a prvý dekan Fakulty managementu UK Bratislava
V emocionálne vypätej diskusii o súčasnom stave slovenských vysokých škôl úplne zaniklo, kto je za takýto stav vlastne zodpovedný. Žiadne voľby doteraz nepriniesli výrazné nové impulzy na zlepšenie situácie v školstve, nič nezmenil ani príchod nového ministra, pretože nikto zo zodpovedných politikov nezadefinoval, že na Slovensku by malo mať vzdelanie vysokú hodnotu.
Erupcia bezmocnosti
Často sa meniace osadenstvá ministerstva sa akosi nemali k tomu, aby kriticky prehodnotili podmienky a súvislosti pôsobenia vysokých škôl v novom tvoriacom sa trhovom prostredí, ktoré by následne mohli byť včlenené do zákona o vysokých školách a súvisiacich predpisov.
Rýchlo sa striedajúci vrchní funkcionári ministerstva sa pre túto nie celkom zdravú dynamiku personálnych záležitostí na ministerstve zväčša spoliehali na prax dlhšie slúžiacich štátnych zamestnancov ministerstva na rôznych riadiacich pozíciách. Tieto poznatky potom eklekticky kombinovali s tzv. novými myšlienkami prichádzajúcich zamestnancov, ktorí často o problematike nielen vysokoškolského, ale celého školského systému nemali vierohodné odborné a osobnostné predpoklady ani znalosti. To, čo sa v rezorte školstva za posledných niekoľko rokov deje, pripomína erupciu bezmocnosti.
Dospelo to do štádia, že zo vzdelávania sa stal až taký nerozumný (neznamená, že neprosperujúci) biznis, ktorý vzdelávanie často predával „ako vodu v košíku“. Toto je z hľadiska fungovania trhovej ekonomiky nielen neudržateľný, ale aj neprípustný stav. Zmeniť ho nemôže žiadne populistické, subjektivisticky voluntaristické rozhodnutie, bez zohľadnenia základných princípov trhu.
Princípy trhu sa nezohľadňujú
Je takmer isté, že všetci ministri, ktorí vo svojich vyhláseniach o počte vysokých škôl na Slovensku, pri všetkej úcte k ich vzdelanosti, asi plne nepochopili význam pojmu konkurencia v trhovom prostredí. Na ministerstve školstva je zreteľné, že tam viac rokov nebola prítomná vedomosť o tom, čo môže, musí a má robiť ministerstvo školstva. A čo robí v tejto oblasti trh. Tragicky najkrikľavejšie sa to prejavuje práve v oblasti vysokého školstva. Aj vysokú školu si treba vybrať a prípadne aj zaplatiť (ako spotrebiteľ) školné. Tam, kde chcete študovať.
Ministerstvo doposiaľ nepreukázalo, že má dostatok intelektuálne vybavených pracovníkov, ktorí by vystupovali na fórach, ktorým záleží alebo sa pokúšajú meniť tú obrovskú, ťažkopádnu a pritom anonymnú mašinériu, ženúcu slovenské školstvo do priepasti podpriemernosti.