Autori sú minister pre Európu Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a viceminister zahraničných vecí Poľskej republiky
Jeden málo známy fakt: v roku 1990, v čase kolapsu Sovietskeho zväzu, bol HDP Poľska len o 20 % vyšší ako HDP Ukrajiny. Obe krajiny si boli veľmi podobné čo do veľkosti a počtu obyvateľov.
O dve a pol desaťročia neskôr sa priepasť medzi nimi zväčšila. Počas tohto obdobia poľská ekonomika stabilne rástla, približne o päť percent ročne, zatiaľ čo Ukrajina stagnovala. Prečo?
Očividným rozdielom je vstup Poľska do Európskej únie. Táto skutočnosť však sama osebe nestačí na vysvetlenie rozdielnych trajektórií vývoja týchto dvoch krajín po páde komunizmu. Existujú dva zásadné faktory, ktoré poskytujú dôležitú lekciu pre dnešnú EÚ.
Prvou je schopnosť krajiny nasledovať svoju vlastnú suverénnu cestu bez neprípustných zásahov zo strany silných susedov. Poľsko malo takúto príležitosť v 90. rokoch. Na druhej strane Ukrajina šancu nikdy nedostala.
Ukrajinské problémy, poľská prosperita
Konflikt na východnej Ukrajine zúri už viac ako jeden a pol roka. Je prikrmovaný ruskými zbraňami a vojakmi. Rusko neprávom anektovalo Krym, kus ukrajinského územia, zatiaľ čo pokračovalo v destabilizácii zvyšku krajiny. Spôsobilo humanitárnu krízu pre viac ako 1,5 milióna ľudí vysídlených v rámci krajiny. A deštruktívna propaganda Kremľa každodenne skúša podlamovať legitímnu, demokraticky zvolenú vládu v Kyjeve.
EÚ sa z tohto musí poučiť. Musíme pevne stáť za naším presvedčením odhovárať Kremeľ od jeho cesty. Je správne, že ministri zahraničných vecí EÚ sa minulý mesiac jednohlasne zhodli a obnovili sankcie proti Rusku. Taktiež je správne, že budú trvať, kým nebude úplne zrealizovaná dohoda z Minska.
Musíme pokračovať v našej diplomacii v rámci EÚ aj bilaterálne a snažiť sa presvedčiť kľúčových predstaviteľov Ruska, že destabilizácia Ukrajiny nie je v ničom záujme, a už vôbec nie v ich záujme.
Druhým zásadným rozdielom medzi Poľskom a Ukrajinou sú demokratické a trhové reformy v Poľsku. V súčasnosti má Poľsko prosperujúcu občiansku spoločnosť a médiá, trhové hospodárstvo a konkurencieschopné podniky.
Toto nie sú ľahké úlohy. Poľské vlády, predstavitelia biznisu a občianskej spoločnosti sa však týmto cieľom oddane venovali počas posledných desaťročí. V Poľsku, podobne ako vo Veľkej Británii vidíme prínosy toho, keď sú štáty konkurencieschopné a otvorené obchodovaniu na globálnej úrovni. Desiatky tisícok novovytvorených podnikov a zahraničné investície prospievajú Poľsku prostredníctvom zahraničných firiem poskytujúcich celej krajine pracovné príležitosti a export. Navyše výrazne znížili byrokraciu a regulácie. Veľká Británia a Poľsko naďalej pokračujú v plnení týchto úloh spolu v EÚ aj mimo nej.
Ukrajina sa dnes vydáva na takú istú cestu, inšpirovaná desiatkami tisícok Ukrajincov, ktorí minulý rok vyšli do ulíc Kyjeva so žiadosťou o lepšiu budúcnosť.
Reformná Ukrajina
Tieto snahy prinášajú prvé ovocie. Ukrajinský parlament začal reformy v oblastiach polície, daňovej reformy, poľnohospodárstva a zdravotnej starostlivosti. Kyjev sa aktuálne pustil aj do zložitejších oblastí, akými sú reforma právneho systému a boj proti korupcii. Ako veľmi praktický príklad môžeme uviesť vytvorenie nového internetového portálu ukrajinskej vlády v minulom mesiaci, ktorý poskytuje služby priamo občanom a potláča tak korupciu a nadbytočnú byrokraciu.