SME

Čína sa prihlásila k Ai Weiweiovi, krajinu ostro kritizoval

Čína sa prihlásila k Ai Weiweiovi, krajinu ostro kritizoval

Konceptualista, architekt, bloger, škandalista, predstavil svoju prvú samostatnú domácu výstavu až po tridsiatich piatich rokoch pôsobenia na medzinárodnej umeleckej scéne.

Autor je literárny kritik a prekladateľ.

Rozbil vázu z dynastie Han, sťahoval Číňanov do Švajčiarska, nechal robotníčky pomaľovať slnečnicové zrnká, naplánoval výstavbu v meste duchov. Teraz previezol celý dom a vystavuje ho v Pekingu v dvoch pavilónoch.

Minulý týždeň vrátili čínske úrady po štyroch rokoch zadržiavania pas všestrannému umelcovi, kritikovi režimu, občianskemu aktivistovi Ai Weiweiovi.

Na Instagrame v stredu umiestnil fotografiu, na ktorej ho drží v rukách. Pod snímku napísal „Dnes mám svoj pas”. Vrátenie cestovných dokumentov nebolo v poslednom čase pre Ai Weiweia jediným dôvodom na radosť. Pred mesiacom v Pekingu otvoril svoju prvú samostatnú výstavu v Číne.

Hviezdy sa vysmievali zo socialistického realizmu

Je viac než iróniou, že Ai Weiwei, azda najznámejší čínsky umelec posledných desaťročí, konceptualista, architekt, bloger, škandalista, predstavil svoju prvú samostatnú domácu výstavu až po tridsiatich piatich rokoch pôsobenia na medzinárodnej umeleckej scéne.

Domáce publikum jeho diela videlo iba vo čiastočnej forme v rámci kolektívnych výstav súčasného čínskeho umenia. Práce Ai Weiweia provokovali odvážnou kritikou spoločenských pomerov a kultúrnej politiky štátu.

Ai Weiwei začínal svoju umeleckú kariéru koncom 70. rokov ako člen avantgardného umeleckého zoskupenia Hviezdy, ktoré formálne nadväzovalo na štylistický a motivický kánon čínskej verzie socialistického realizmu, ale inteligentne ho podrývalo a prostredníctvom rôznych formálnych transformácií vysmievalo.

V 80. rokoch žil Ai Weiwei v Spojených štátoch, kde študoval dizajn a prvý raz sa výraznejšie dostal do povedomia medzinárodného publika. Vo svojich provokatívne ladených dielach programovo kritizoval sociálnu politiku čínskeho štátu, bezohľadné ničenie kultúrneho dedičstva i obmedzovania občianskych a politických slobôd.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Treba si to vybaviť (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Atentát na deti (Sliacky)

Neveselá karikatúra na stredu

Atentát na deti

Hmatateľné výsledky (Vaněk)

Karikatúra Roberta Vaňka na utorok

Hmatateľné výsledky (Vaněk)

Pokrok ani o krok (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Kaliho budovy (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

Kaliňákove bubliny (Vaněk)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vaněk).

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop