
Autor je literárny kritik a prekladateľ.
Rozbil vázu z dynastie Han, sťahoval Číňanov do Švajčiarska, nechal robotníčky pomaľovať slnečnicové zrnká, naplánoval výstavbu v meste duchov. Teraz previezol celý dom a vystavuje ho v Pekingu v dvoch pavilónoch.
Minulý týždeň vrátili čínske úrady po štyroch rokoch zadržiavania pas všestrannému umelcovi, kritikovi režimu, občianskemu aktivistovi Ai Weiweiovi.
Na Instagrame v stredu umiestnil fotografiu, na ktorej ho drží v rukách. Pod snímku napísal „Dnes mám svoj pas”. Vrátenie cestovných dokumentov nebolo v poslednom čase pre Ai Weiweia jediným dôvodom na radosť. Pred mesiacom v Pekingu otvoril svoju prvú samostatnú výstavu v Číne.
Hviezdy sa vysmievali zo socialistického realizmu
Je viac než iróniou, že Ai Weiwei, azda najznámejší čínsky umelec posledných desaťročí, konceptualista, architekt, bloger, škandalista, predstavil svoju prvú samostatnú domácu výstavu až po tridsiatich piatich rokoch pôsobenia na medzinárodnej umeleckej scéne.
Domáce publikum jeho diela videlo iba vo čiastočnej forme v rámci kolektívnych výstav súčasného čínskeho umenia. Práce Ai Weiweia provokovali odvážnou kritikou spoločenských pomerov a kultúrnej politiky štátu.
Ai Weiwei začínal svoju umeleckú kariéru koncom 70. rokov ako člen avantgardného umeleckého zoskupenia Hviezdy, ktoré formálne nadväzovalo na štylistický a motivický kánon čínskej verzie socialistického realizmu, ale inteligentne ho podrývalo a prostredníctvom rôznych formálnych transformácií vysmievalo.
V 80. rokoch žil Ai Weiwei v Spojených štátoch, kde študoval dizajn a prvý raz sa výraznejšie dostal do povedomia medzinárodného publika. Vo svojich provokatívne ladených dielach programovo kritizoval sociálnu politiku čínskeho štátu, bezohľadné ničenie kultúrneho dedičstva i obmedzovania občianskych a politických slobôd.