
Autor je vedecký pracovník a vysokoškolský pedagóg na viacerých amerických univerzitách, článok pre The Washington Post je jeho osobným názorom.
Inovácie menia vzdelávanie. Láska k učeniu je kľúčom k úspechu v nezamestnanej budúcnosti.
Ešte nedávno si školáci vyberali, čím chcú byť, keď vyrastú, a neskôr si volili najlepšiu vysokú školu, na akú sa mohli dostať, trávili roky získavaním odbornosti vo svojej špecializácii a nastúpili do firmy, ktorá potrebovala ich zručnosť. Kariéry boli celoživotné.
Teraz je, podľa môjho odhadu, polčas rozpadu kariéry asi desať rokov. Očakávam, že do desiatich rokov to ešte klesne na päť rokov. Rozvíjajúce sa technológie spôsobia taký rozvrat skoro v každom odbore, že zmiznú celé profesie.
A potom o ďalších 15 až 20 rokov budeme mať pred sebou budúcnosť bez zamestnaní, v ktorej väčšinu profesií budú vykonávať stroje a náklady na bežné potreby, ako sú jedlo, energia a zdravotníctvo, budú zanedbateľné – tak ako sú dnes náklady na mobilnú komunikáciu a informácie.
Budeme na prahu éry hojnosti, v ktorej už nebudeme musieť pracovať, aby sme naplnili základné potreby. A získame slobodu venovať sa tvorivému úsiliu a robiť veci, ktoré máme naozaj radi.
Nežartujem. Táto zmena sa deje tak rýchlo, že naše deti sa možno už nebudú potrebovať naučiť šoférovať. Koncom 20. rokov 21. storočia sa samoriadiace autá ukážu o toľko bezpečnejšie než autá riadené ľuďmi, že budeme diskutovať, či by sa ľuďom nemal zakázať prístup na verejné cesty; a čisté energie, ako slnečná a veterná, budú schopné pokryť 100 percent energetických potrieb planéty a budú stáť zlomok toho, čo dnes stojí generácia založená na fosílnych palivách a jadre.
Rodičia mi často kladú otázku – ak sú tieto predpovede hoci len približné – aké profesie by si ich deti mali zvoliť: či je najlepšie nasmerovať ich na vedu, strojárstvo a technológie, lebo tieto disciplíny sú za všetkým tým pokrokom.
Dichotómia medzi technickými a humanitnými vedami je pre rodičov tradične ťažká, lebo angličtina, psychológia, dejiny a umenie ako hlavné študijné odbory sú v posledných desaťročiach finančne znevýhodnené. Rodičia povzbudzujú deti, aby sa pustili do odborov, ako sú financie, strojárstvo, právo a medicína, lebo tam sú veľké peniaze. To sa však mení.