Autorka je kanadská chargé d'affaires na Slovensku
Vieme, že základným princípom medzinárodného obchodu je konkurenčná výhoda. Čo to však znamená pre slovenské firmy?
Verím, že o výhodách voľného obchodu nemusím nikoho veľmi presviedčať. Slovenská vláda aktívne podporuje voľný obchod i dohodu CETA. Z času na čas sa však na Slovensku stretávam aj s obavami, že keď sa rozbehne transatlantický obchod, slovenské podniky nebudú konkurencieschopné.
USA sa dohoda vyplatila
Nič nové pod slnkom. Počas rokovaní o Severoamerickej dohode o voľnom obchode NAFTA, ktorá vstúpila do platnosti v roku 1994, nezávislý prezidentský kandidát Ross Perot tvrdil, že NAFTA vysaje z Ameriky pracovné miesta a presunie ich do Mexika. O 23 rokov neskôr môžeme definitívne konštatovať, že Ross Perot sa mýlil.
Objem trojstranného obchodu medzi Kanadou, USA a Mexikom bol v roku 1993 približne 288 mld. USD a v roku 2012 prekonal hranicu 1 bil. USD. Spoločný HDP stúpol zo 7,7 bil. USD na 19,2 bil. USD v roku 2012. Uplatnila sa konkurenčná výhoda a firmy sa viac špecializovali. Trhy práce sa zmenili a vzdelávacie inštitúcie sa prispôsobili na dodávanie kompetentnej pracovnej sily. Zamestnanosť v celej Severnej Amerike stúpla.
Získajú aj spotrebitelia
Slováci, tak ako aj Kanaďania majú spoločnú vášeň pre nákupy. Bez ohľadu na to, aký výrobok hľadáme, či už sú to pivové poháre, hokejové korčule, alebo olivové oleje, väčšia konkurencia vedie k nižším cenám, vyššej kvalite a väčšiemu výberu. Konečným cieľom napokon nie je výroba, ale spotreba.