Hodnotiť, či je príchod štvrtej automobilky na Slovensko úspechom Roberta Fica, je irelevantné. Skôr treba povedať, že je skvelé, že aj napriek jeho politike sa Land Rover odhodlal investovať u nás. Keď prichádzali PSA a Kia, mali sme na Slovensku jedno z napriaznivejších podnikateľských prostredí - jednotnú 19-percentnú sadzbu dane, liberálny Zákonník práce. Napriek tomu by k nám ani jedna z týchto automobiliek neprišla, keby jej vláda neponúkla štedré investičné stimuly.
Preto je namieste otázka – čo všetko musel Fico pred voľbami Britom sľúbiť, aby prebil ponuky našich susedov? Podpísané memorandum zatiaľ nikomu neukázal. A keď už bude podpísaná zmluva, bude neskoro kričať, ak bude pre Slovensko nevýhodná. Otázne je, či vôbec bude možné nahliadnuť do zmluvy s novým investorom.
Fico uplatil Jaguar, odkazujú sklamaní PoliaciČítajte
Príchod ďalšej automobilky však vyvoláva aj ďalšie otázniky. Už teraz – s troma výrobcami áut – sme svetovou veľmocou v počte vyrobených áut na počet obyvateľov. Porážame druhé Česko o 65-tisíc vyrobených áut na tisíc ľudí. S Jaguar Land Roverom sa vzdialime ešte o poriadny kus.
Automobilky výrazne ťahajú náš export, zamestnanosť aj HDP. Analytici síce tvrdia, že máme dostatočne diverzifikovanú ekonomiku, ale nemusí to tak byť aj po roku 2018, keď by mali zísť z linky prvé jaguáre. A keď príde opäť jedna z ekonomických kríz – prvé, na čom budú ľudia šetriť, bude práve nákup nových áut.