SME

Walking Dead - Seriál, ktorý nám pripomína krehkosť našej existencie

Walking Dead - Seriál, ktorý nám pripomína krehkosť našej existencie

Prečo je Walking Dead, seriál plný neživej krvi a putovania ľudí nenakazených infekciou zombie taký populárny?

Prečo je Walking Dead, seriál plný neživej krvi a bezprizorného putovania posledných ľudí nenakazených infekciou zombie taký populárny?

TEXT: Michal Havran

[content type="longread-pos" pos="left"]

Dnes píše Michal Havran, teológ a šéfredaktor jetotak.sk.

[/content]

O pár dní začne svet pozerať Fear the Walking Dead, novú sezónu najsledovanejšieho televízneho seriálu americkej stanice AMC. A zatiaľ čo slovenské televízie pokračujú vo výrobe telenoviel, milióny divákov budú sledovať príbeh o tom, aký zmysel má prežiť v spoločnosti, kde sa smrť stala jediným prejavom života.

Seriál Walking Dead je dnes už voľnou adaptáciou komiksu s rovnakým názvom a zdanlivo jednoduchou zápletkou, pripomínajúcu novelu Cormaca McCarthyho - Na ceste. No bližšie má k alegorickému opisu sveta po radikálnej zmene, aký ponúkol britský seriál In the Flesh (BBC 2012), ktorý zatiaľ najdôslednejšie využil motív zmŕtvychvstania a pokúša sa zobraziť vnútorný život poľudštených zombies.

Oživenie ľudského tela má svoj pôvod v ranokresťanských vyznaniach viery, výsledok v podobe bezduchých kreatúr je zase odpoveďou na to, či dokáže takúto magickú operáciu urobiť človek, alebo iba božstvo.

Z pôvodne undergroudovej zábavy na motívy zombie apokalypsy, aké vychovali vo videopôžičovniach Quentina Tarantina, sa stal existenciálny road movie. Prečo je Walking Dead, seriál plný neživej krvi a bezprizorného putovania posledných ľudí nenakazených infekciou zombie taký populárny? Čo z neho urobilo symptomatický a univerzálny príbeh našej doby, prečo ho chápu diváci v USA, v Európe aj v Indii?

Príčiny úspechu

Odpoveď má niekoľko rovín. Prvou je, že WD realisticky opisuje svet, ktorý už nie až taký fiktívny ako v časoch, keď George A. Romero používal zombies paralely na to, aby poukázal na vykorenenosť ľudí. Živí mŕtvi už nie sú iba alegóriami života vzdialeného od existencie. Nie sú to narkomani, ilegálni imigranti zo sveta mŕtvych, vykorisťovaní, prenasledovaní a dehumanizovaní obyvatelia anonymných miest. Survival horror sa mení na horror of survival.

Kľúčovou otázkou nie je úzkosť zo zmutovaného večného života typická pre upírske príbehy, ale nebezpečenstvo premeny smrti na jednu z foriem života, pochodujúcu, používajúcu so živými cesty a opustené väznice.

Čítajte ďalej

Dankova listáreň (Mandor)

Karikatúra denníka SME (kreslí Mandor).

Nová živnosť kapitána (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na štvrtok

Nová živnosť kapitána (Sliacky)

Almužna (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na stredu

Almužna (Vico)

Výhodná ponuka (Sliacky)

Povolebná Sliackeho karikatúra na utorok

Výhodná ponuka (Sliacky)

Právo na blbosť (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na pondelok

Právo na blbosť (Sliacky)

Rada. Národná rada (kreslí Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop