V nedávnom rozhovore (SME 22. 8.) odpovedal minister školstva Juraj Draxler na otázku, prečo doteraz nebolo riešené podhodnotenie učiteľov takto: „Dlhé roky tu nebola naozajstná silná spoločenská objednávka.“
Keď momentálne odborári žiadajú 7 percent pridať, ťažko hovoriť o nejakej náprave v ohodnotení učiteľov. Pri nástupnom plate sa takýto príspevok premení na kávu denne navyše. Toto by sa dalo dosiahnuť napríklad aj zavedením tringeltu v školách: spokojní žiaci by pri východe z triedy nechávali na katedre drobné, prípadne by, ako za čias ich prarodičov, doniesli pár vajíčok a k novému školskému roku aj celú hus.
Ale nehovorme len o peniazoch (a naturáliách). Hovorme o sile objednávky. Učiteľov a priateľov škôl asi málo počuť alebo je ich hlas nejasný. Je pravda, že si málokedy prečítam či vypočujem expertný názor na niektorú z tém, ktoré hýbu spoločenskou debatou, podpísaný vysokoškolským pedagógom. Načo by to robili? Ukázali by svoju expertízu, pritiahli možných študentov, predstavili svoju novú publikáciu, formovali verejnú diskusiu. Zámienka sa nájde.