SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Elektrovtip vlády

Elektromobily nie sú extrémne drahé. To naše autá sú príliš lacné.

Je to technologický vtip tohto týždňa. Tvrdenie, že do piatich rokov by na našich cestách malo jazdiť až dvadsaťpäťtisíc elektromobilov a elektrohybridov, patrí do paralelného vesmíru.

Pretože dnes ich máme na cestách, ehm, menej ako tristo dokopy. A z nich aj tak dvestodeväťdesiat nikto nikdy nevidel.

Myšlienka, že tie hlučné, špinavé a pre životné prostredie nebezpečné vozidlá nahradí čokoľvek na elektrinu, je pritom vo svojej podstate správna.

Ak chceme rozprávať o svete bojujúcom s klimatickou zmenou, o svete, ktorý nie je odkázaný na neobnoviteľné fosílne zdroje, teda o svete, ktorý nekradneme našim vlastným deťom, môžeme pokojne začať tým, čím sa každý deň vozíme do práce. A ako ukazuje Tesla, elektromobily nemusia byť len tie čudné oblé škatuľky z vedeckofantastických filmov, môžu byť dokonca potešením pre vodiča – niežeby v dnešnom svete mali ešte ľudia vôbec šoférovať (technologicky sa tomu vieme vyhnúť).

SkryťVypnúť reklamu

Viac než schizofrenické plány vlády (elektromobily áno, ale nechcite, aby sme čosi pre to naozaj urobili) však o skutočnom používaní takýchto vozidiel rozhodne banálna malá ekonomická násobilka.

Ak raz musíme za rovnaké auto zaplatiť trojnásobok, väčšina ľudí po ňom asi nesiahne – aj keby sme im stokrát rozprávali o ekológii či nízkych prevádzkových nákladoch.

Pritom, paradoxne, dôvodom nie je, že elektromobily sú extrémne drahé, ale to, že bežné autá na konvenčný pohon sú neprimerane lacné. Keby sme do ich ceny zarátali aj škodu, ktorú spôsobujú: znečisťovanie a ničenie sveta okolo nás, podiel na klimatickej zmene, vyčerpávanie neobnoviteľných zdrojov energie, boli by podstatne drahšie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3US8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3US8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 208
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 284
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 126
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 806
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 068
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 827
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 465
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 543
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 134
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 686
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Píše László Sólymos

Celoplošné testovanie nemôže byť cieľ

Vôbec nejde o nejaké svetové unikáty. Ja stále verím, že ide o snahu.

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.

Strašidlá (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz