PÍŠE PETER NOVOVESKÝ

Ad.: Ostro sledované vlaky (SME 20. 8. 2015)

Cestovanie zadarmo prinesie železniciam úpadok v kvalite ich služieb, pretože im budú chýbať peniaze na rozvoj.

(Zdroj: FOTO - Tibor Somogyi, Petitpress)

Autor bol štyridsať rokov zamestnancom železníc, pôsobí v strane Šanca

Aby sme mohli objektívne hodnotiť úroveň železníc, treba poznať aj ich históriu. Tak ako prvá ČSR v medzivojnovom období patrila k najvyspelejším štátom sveta, aj vtedajšie železnice patrili ku svetovej špičke. Či to už bola úroveň technického vybavenia, vozňového parku, ale aj technická úroveň hnacích vozidiel.

Vtedy parný rušeň vyrábaný v závode Škoda Plzeň radu 489,0 Albatros bol jedným z najmodernejších a najrýchlejších na svete. A úroveň služieb vtedajších železníc bola na špičkovej úrovni. Vysoký štandard sociálneho zabezpečenia mali zamestnanci, stačí spomenúť získanie definitívy štátneho zamestnanca a odchod do dôchodku po odpracovaní 20 alebo 22 rokov s penziou vo výške pôvodného platu.

Toto všetko sa však skončilo príchodom komunistov k moci v roku 1948 a hlavne nástupom druhého tzv. robotníckeho prezidenta Antonína Zápotockého, ktorý sa stal známym nevraživosťou voči železničiarom a aj výrokom: „Železničáře udělám za 24 hodin i s lampášem.“ A tak sa aj stalo. Všetky dovtedajšie požiadavky na riadiacich a vedúcich zamestnancov boli vymenené za jedinú, ktorou bola červená knižka člena KSČ.

Politika nepomáha kvalite

Tak to aj s našimi železnicami dopadlo. Nemodernizovali sa železničné trate, zabezpečovacia technika, informačné systémy. Nestavali sa nové, moderne vybavené železničné stanice a ani sa neudržiavali pôvodné budovy staníc. Moderné klimatizované vozne boli neznámym pojmom, ako aj čisté toalety s tečúcou vodou. A s týmto neblahým dedičstvom sa naše železnice stretávajú aj 25 rokov po Novembri '89.

Prekonať tento nelichotivý stav nepomáhajú ani politické nominácie na vysoké riadiace posty našich železníc prakticky po každej zmene vlády. Vtedy odborné a morálne požiadavky ustupujú partajným záujmom.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 899
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 789
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 795
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 478
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 399
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 619
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 908
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 739
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 087
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 850

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

KNIHA TÝŽDŇA

Doslova toxický nacizmus

V kombinácii s realitou železobetónových bunkrov, odkiaľ riadil premenu sveta, si Hitler vytvoril mix toxických, mentálnych i skutočných bublín.

PÍŠE ROMAN JANČIGA

Na obranu bratislavskej kaviarne

Koncom 19. storočia vystúpil advokát Miloš Štefanovič s kritikou dobových elít. Vyčítal im, že zbožšťujú vidiek a zanedbávajú mesto.

KOMENTÁR MÁRKA FINTU

Križiak z pusty

Kým Jobbik sa posúva z okraja do stredu, podpredseda strany Toroczkai slúži predsedovi práve na to, aby si tých svojich gardistov a hulvátov udržal.

PÍŠE ZUZANA KEPPLOVÁ

Kto naše príbehy nepozná, nemá čo hľadať v tomto kraji

Prisťahoval sa, zvíťazil v župných voľbách a stal sa asi najznámejším starostom za hranicami Maďarska. Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop