PÍŠE PETER NOVOVESKÝ

Ad.: Ostro sledované vlaky (SME 20. 8. 2015)

Cestovanie zadarmo prinesie železniciam úpadok v kvalite ich služieb, pretože im budú chýbať peniaze na rozvoj.

(Zdroj: FOTO - Tibor Somogyi, Petitpress)

Autor bol štyridsať rokov zamestnancom železníc, pôsobí v strane Šanca

Aby sme mohli objektívne hodnotiť úroveň železníc, treba poznať aj ich históriu. Tak ako prvá ČSR v medzivojnovom období patrila k najvyspelejším štátom sveta, aj vtedajšie železnice patrili ku svetovej špičke. Či to už bola úroveň technického vybavenia, vozňového parku, ale aj technická úroveň hnacích vozidiel.

Vtedy parný rušeň vyrábaný v závode Škoda Plzeň radu 489,0 Albatros bol jedným z najmodernejších a najrýchlejších na svete. A úroveň služieb vtedajších železníc bola na špičkovej úrovni. Vysoký štandard sociálneho zabezpečenia mali zamestnanci, stačí spomenúť získanie definitívy štátneho zamestnanca a odchod do dôchodku po odpracovaní 20 alebo 22 rokov s penziou vo výške pôvodného platu.

Toto všetko sa však skončilo príchodom komunistov k moci v roku 1948 a hlavne nástupom druhého tzv. robotníckeho prezidenta Antonína Zápotockého, ktorý sa stal známym nevraživosťou voči železničiarom a aj výrokom: „Železničáře udělám za 24 hodin i s lampášem.“ A tak sa aj stalo. Všetky dovtedajšie požiadavky na riadiacich a vedúcich zamestnancov boli vymenené za jedinú, ktorou bola červená knižka člena KSČ.

Politika nepomáha kvalite

Tak to aj s našimi železnicami dopadlo. Nemodernizovali sa železničné trate, zabezpečovacia technika, informačné systémy. Nestavali sa nové, moderne vybavené železničné stanice a ani sa neudržiavali pôvodné budovy staníc. Moderné klimatizované vozne boli neznámym pojmom, ako aj čisté toalety s tečúcou vodou. A s týmto neblahým dedičstvom sa naše železnice stretávajú aj 25 rokov po Novembri '89.

Prekonať tento nelichotivý stav nepomáhajú ani politické nominácie na vysoké riadiace posty našich železníc prakticky po každej zmene vlády. Vtedy odborné a morálne požiadavky ustupujú partajným záujmom.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 986
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 780
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 657
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 259
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 763
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 434
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 884
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 881
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 841

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Petra Schutza

Ruské šunky na slovenskom nebi sú blízke aj Ficovmu srdcu

Peter Gajdoš iba vzorne plní stranícku úlohu.

PÍŠE RÓBERT DYDA

Snáď si lajkovači na radu influencera prečítajú Remarqua

Ad: Po povrchu a bez námahy, Beáta Beregrad Grünmannová, 18. septembra 2017

Tak hovoria lepší Slováci (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na stredu

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Buďte skromní! Káže občanom tadžický prezident

Perzské svadby sú výrazom materiálnej podstaty starých tradícií