SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Ad.: Ostro sledované vlaky (SME 20. 8. 2015)

Cestovanie zadarmo prinesie železniciam úpadok v kvalite ich služieb, pretože im budú chýbať peniaze na rozvoj.

(Zdroj: FOTO - Tibor Somogyi, Petitpress)

Autor bol štyridsať rokov zamestnancom železníc, pôsobí v strane Šanca

Aby sme mohli objektívne hodnotiť úroveň železníc, treba poznať aj ich históriu. Tak ako prvá ČSR v medzivojnovom období patrila k najvyspelejším štátom sveta, aj vtedajšie železnice patrili ku svetovej špičke. Či to už bola úroveň technického vybavenia, vozňového parku, ale aj technická úroveň hnacích vozidiel.

Vtedy parný rušeň vyrábaný v závode Škoda Plzeň radu 489,0 Albatros bol jedným z najmodernejších a najrýchlejších na svete. A úroveň služieb vtedajších železníc bola na špičkovej úrovni. Vysoký štandard sociálneho zabezpečenia mali zamestnanci, stačí spomenúť získanie definitívy štátneho zamestnanca a odchod do dôchodku po odpracovaní 20 alebo 22 rokov s penziou vo výške pôvodného platu.

SkryťVypnúť reklamu

Toto všetko sa však skončilo príchodom komunistov k moci v roku 1948 a hlavne nástupom druhého tzv. robotníckeho prezidenta Antonína Zápotockého, ktorý sa stal známym nevraživosťou voči železničiarom a aj výrokom: „Železničáře udělám za 24 hodin i s lampášem.“ A tak sa aj stalo. Všetky dovtedajšie požiadavky na riadiacich a vedúcich zamestnancov boli vymenené za jedinú, ktorou bola červená knižka člena KSČ.

Politika nepomáha kvalite

Tak to aj s našimi železnicami dopadlo. Nemodernizovali sa železničné trate, zabezpečovacia technika, informačné systémy. Nestavali sa nové, moderne vybavené železničné stanice a ani sa neudržiavali pôvodné budovy staníc. Moderné klimatizované vozne boli neznámym pojmom, ako aj čisté toalety s tečúcou vodou. A s týmto neblahým dedičstvom sa naše železnice stretávajú aj 25 rokov po Novembri '89.

SkryťVypnúť reklamu

Prekonať tento nelichotivý stav nepomáhajú ani politické nominácie na vysoké riadiace posty našich železníc prakticky po každej zmene vlády. Vtedy odborné a morálne požiadavky ustupujú partajným záujmom.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 887
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 153
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 974
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 624
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 613
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 905
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz.

Našťastie je slovenský „plán B“ natoľko iracionálny, až je neuskutočniteľný.


27m

Elegantný spôsob, ako sa zbaviť problémistov aj záťaže.


30. sep
Zuzana Kepplová

Plán A sa dohaduje dnes v Bruseli.


30. sep
Najviac plynu z Ruska prúdi do Európy cez Nord Stream 1, ten je ale od konca augusta mimo prevádzky.

Kým na Ukrajine hynú pod guľkami, nám stačí teplý sveter.


Martin Hojsík 30. sep

Blogy SME

  1. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  2. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  3. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  4. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  6. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  7. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  8. Štefan Vidlár: KET
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 356
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 824
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 690
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 062
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 056
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 974
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 679
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 237
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu