Autor je taliansky veľvyslanec na Slovensku
Keď hovoríme o Taliansku, jedna z prvých predstáv, ktoré nám napadnú, je obraz krajiny neuveriteľne bohatej na dejiny, umenie, kultúru a prírodné krásy, ktorá je na poprednom mieste zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Navyše taliansky príspevok v priebehu tisícročí k európskej a svetovej kultúre je ohromný, siaha od hudby, filozofie cez literatúru, divadlo, kinematografiu k architektúre, výtvarnému umeniu, kuchyni, móde…
Made in Italy
Taliansko je však tiež deviatou najväčšou svetovou ekonomikou, je členom skupiny G8 a druhým najväčším výrobcom v Európe po Nemecku. V roku 2013, napriek rastúcej svetovej konkurencii, klesajúcemu medzinárodnému dopytu a účinkom finančnej krízy bolo Taliansko desiatym najväčším vývozcom na svete.
Talianske špičkové technológie a strojníctvo sú celosvetovo uznávané. Jasne a stručne: podľa prieskumu trhu sa značka Made in Italy ukázala v roku 2010 treťou najznámejšou na svete po Coca-Cole and Vise.
Kde je tajomstvo úspechu?
A čo je teda podstatou tejto talianskej produktivity? Princíp: „myslite v malom“! Áno, okrem veľkých priemyselných skupín – ktoré hrali tak či onak ústrednú úlohu v talianskom raste –, výrobe v tomto štáte tradične dominovali malé a stredné podniky (SME).
Väčšinou sú to rodinné podniky a v Taliansku sú to výrazne viac „mikropodniky“, než je priemer Európskej únie. Sú kostrou talianskeho hospodárstva a dlhodobo kľúčovým faktorom úspešnej transformácie Talianska po druhej svetovej vojne z prevažne poľnohospodárskej krajiny na jednu z popredných priemyselných ekonomík sveta.
Vyše 3,7 milióna talianskych malých a stredných podnikov predstavuje 99,9 percenta talianskych podnikov, pričom zamestnávajú 79,6 percenta celkovej pracovnej sily (oproti 66,9 % európskeho priemeru).