Západný svet stráca jeden zo svojich ikonických rituálov. Ranné prečítanie novín bolo stovky rokov súčasťou dňa rozhľadeného človeka.
Čísla predajnosti papierových vydaní novín z celého sveta hovoria, že rituál dodržiava čoraz menej ľudí. Intuícia z redakcií (často aspoň nepriamo podporená údajmi z prieskumov) zas hovorí, že čítanie digitálneho obsahu nie je schopné priniesť pocit spokojnosti z dočítania výtlačku papierových novín.
Bavia nás dlhé texty?
Prečo zlyhávame? Otázka je taká široká, že určite nemá len jedno správne riešenie, ale nedávny prieskum Columbia Journalism Review nám ponúka aspoň čiastkovú odpoveď. Výskumníci sa pozerali na to, ako ľudia na webe čítajú takzvané longformy - teda dlhé výpravné texty, ktorých noviny začínajú uverejňovať čoraz viac.
Napríklad SME len za minulý týždeň vydalo tri články, ktoré sa natiahli cez niekoľko strán. Jeden o budúcnosti práce, jeden o utečeneckej kríze a tretí o liečbe rakoviny na Slovensku.
Percento plochy, ktoré takéto texty zaberajú zo všetkých novinových strán, je dnes aj vďaka novým novinárskym projektom najväčšie v histórii slovenskej žurnalistiky. A výskum ukázal, že veľa predpokladov, ktoré noviny mali, o podobných textoch neplatí.