Aféra okolo Volkswagenu krásne ukazuje, aké je Slovensko zraniteľné, keď sa spolieha na jedno odvetvie. Nemecká automobilka produkuje až desať percent z celkového slovenského exportu. Všetky tri automobilky sa podieľajú na slovenskom vývoze takmer tretinou.
Podiel na hrubom domácom produkte majú automobilky približne 12-percentný. Jedna chyba, jeden nepremyslený krok a celý domček sa môže zrútiť. Ak USA dokázali vyrobiť VW škandál z dôvodu, že firma klamala pri kontrole vypúšťaných emisií, čo spravia krajiny, ktorým naozaj záleží na životnom prostredí?
Pritom USA ani neratifikovali Kjótsky protokol, ktorým sa štáty zaviazali, že emisie zredukujú. A ako najväčší producent skleníkových plynov sa na to ani nechystajú. Iní signatári, Nemecko či Francúzsko, už oznámili, že prešetria, či neboli oklamaní aj ich motoristi a či VW nezamoril aj ich ovzdušie viac, než ich normy pripúšťajú. Ak by to tak bolo, automobilka by sa zrejme nevyhla pokute ani v Európe.