PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Ako zmeniť kultúru podvádzania?

Vysoká pokuta za kauzu emisie pre Volkswagen nevyrieši samotný problém: beztrestnosť manažérskych špičiek.

Henry Ford, Fordov vnuk, na návšteve v laboratóriách Phillips v roku 1948(Zdroj: FOTO-ARCHÍV SITA/AP)

Autor je ekonóm a prognostik SAV

Kauza Volkswagen otvorila mnoho otázok. Čo urobí s hospodárením firmy? A ako sa to prejaví na ekonomike Slovenska? História podobných káuz naznačuje, že nie veľmi.

Z problémov Volkswagenu v USA by sa teoreticky mohli radovať americké automobilky. Tie sú však podozrivo ticho. Od roku 1966, keď v USA vstúpil do platnosti zákon o bezpečnosti dopravy a motorových vozidiel, americké automobilky museli poskytnúť nútené opravy stovkám miliónov vozidiel.

V 70. rokoch Ford vyrobil 20 miliónov áut s chybnou prevodovkou. Ďalších 15 miliónov áut musel Ford nútene opraviť medzi rokmi 1996 - 2004. Toyota, hrdá na svoju výnimočnú kvalitu, musela riešiť problémy s plynovým pedálom deviatich miliónov áut.

Na pokutách a mimosúdnom vyrovnaní so žalobcami zaplatili americké automobilky desiatky miliárd eur. Minulý rok uložil federálny žalobca Toyote pokutu 1,2 miliardy dolárov. V septembri tohto roku napríklad General Motors súhlasil s pokutou 900 miliónov dolárov za to, že sa snažil zatajovať americkým úradom problémy so zapaľovaním. Okrem toho zaplatí 575 miliónov dolárov v súdnych sporoch s 1385 spotrebiteľmi. Problémy so zapaľovaním sa podpísali na smrti najmenej 124 ľudí.

Aký efekt mali tieto pokuty? Spôsobilo to ich zánik? Ako vidíme, vôbec nie. Veľké firmy sú príliš veľké nato, aby ich štát nechal padnúť.

Keď sa v roku 2008 dostal General Motors na pokraj bankrotu, Bushova a neskôr Obamova administratíva do firmy naliali 49,5 miliardy dolárov (z daní občanov a iných firiem). Firma väčšinu peňazí vrátila, ale čistá strata pre štátnu pokladnicu bola 11,2 miliardy dolárov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 016
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 813
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 065
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 316
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 228
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 699
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 670
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Slobodní nad priepasťou

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Slabý kus stáda

V najkritickejšom momente, keď hybridné bojiská zakladá Kremeľ po celej Európe, je NATO na križovatke. A Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

Riškovi zas niečo odletelo (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackého na stred týždňa

KOMENTÁR MATÚŠA KRČMÁRIKA

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz?

OSN v roku 2014 varovala svet, že situácia v utečeneckých táboroch je neúnosná a ľudia z nich sa dajú do pohybu. Zareagovali sme neskoro. Dnes môže od hladu zomrieť dvadsať miliónov ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop