Autor je ekonóm a prognostik SAV
Kauza Volkswagen otvorila mnoho otázok. Čo urobí s hospodárením firmy? A ako sa to prejaví na ekonomike Slovenska? História podobných káuz naznačuje, že nie veľmi.
Z problémov Volkswagenu v USA by sa teoreticky mohli radovať americké automobilky. Tie sú však podozrivo ticho. Od roku 1966, keď v USA vstúpil do platnosti zákon o bezpečnosti dopravy a motorových vozidiel, americké automobilky museli poskytnúť nútené opravy stovkám miliónov vozidiel.
V 70. rokoch Ford vyrobil 20 miliónov áut s chybnou prevodovkou. Ďalších 15 miliónov áut musel Ford nútene opraviť medzi rokmi 1996 - 2004. Toyota, hrdá na svoju výnimočnú kvalitu, musela riešiť problémy s plynovým pedálom deviatich miliónov áut.
Na pokutách a mimosúdnom vyrovnaní so žalobcami zaplatili americké automobilky desiatky miliárd eur. Minulý rok uložil federálny žalobca Toyote pokutu 1,2 miliardy dolárov. V septembri tohto roku napríklad General Motors súhlasil s pokutou 900 miliónov dolárov za to, že sa snažil zatajovať americkým úradom problémy so zapaľovaním. Okrem toho zaplatí 575 miliónov dolárov v súdnych sporoch s 1385 spotrebiteľmi. Problémy so zapaľovaním sa podpísali na smrti najmenej 124 ľudí.
Aký efekt mali tieto pokuty? Spôsobilo to ich zánik? Ako vidíme, vôbec nie. Veľké firmy sú príliš veľké nato, aby ich štát nechal padnúť.
Keď sa v roku 2008 dostal General Motors na pokraj bankrotu, Bushova a neskôr Obamova administratíva do firmy naliali 49,5 miliardy dolárov (z daní občanov a iných firiem). Firma väčšinu peňazí vrátila, ale čistá strata pre štátnu pokladnicu bola 11,2 miliardy dolárov.