PÍŠE VLADIMÍR BALÁŽ

Ako zmeniť kultúru podvádzania?

Vysoká pokuta za kauzu emisie pre Volkswagen nevyrieši samotný problém: beztrestnosť manažérskych špičiek.

Henry Ford, Fordov vnuk, na návšteve v laboratóriách Phillips v roku 1948(Zdroj: FOTO-ARCHÍV SITA/AP)

Autor je ekonóm a prognostik SAV

Kauza Volkswagen otvorila mnoho otázok. Čo urobí s hospodárením firmy? A ako sa to prejaví na ekonomike Slovenska? História podobných káuz naznačuje, že nie veľmi.

Z problémov Volkswagenu v USA by sa teoreticky mohli radovať americké automobilky. Tie sú však podozrivo ticho. Od roku 1966, keď v USA vstúpil do platnosti zákon o bezpečnosti dopravy a motorových vozidiel, americké automobilky museli poskytnúť nútené opravy stovkám miliónov vozidiel.

V 70. rokoch Ford vyrobil 20 miliónov áut s chybnou prevodovkou. Ďalších 15 miliónov áut musel Ford nútene opraviť medzi rokmi 1996 - 2004. Toyota, hrdá na svoju výnimočnú kvalitu, musela riešiť problémy s plynovým pedálom deviatich miliónov áut.

Na pokutách a mimosúdnom vyrovnaní so žalobcami zaplatili americké automobilky desiatky miliárd eur. Minulý rok uložil federálny žalobca Toyote pokutu 1,2 miliardy dolárov. V septembri tohto roku napríklad General Motors súhlasil s pokutou 900 miliónov dolárov za to, že sa snažil zatajovať americkým úradom problémy so zapaľovaním. Okrem toho zaplatí 575 miliónov dolárov v súdnych sporoch s 1385 spotrebiteľmi. Problémy so zapaľovaním sa podpísali na smrti najmenej 124 ľudí.

Aký efekt mali tieto pokuty? Spôsobilo to ich zánik? Ako vidíme, vôbec nie. Veľké firmy sú príliš veľké nato, aby ich štát nechal padnúť.

Keď sa v roku 2008 dostal General Motors na pokraj bankrotu, Bushova a neskôr Obamova administratíva do firmy naliali 49,5 miliardy dolárov (z daní občanov a iných firiem). Firma väčšinu peňazí vrátila, ale čistá strata pre štátnu pokladnicu bola 11,2 miliardy dolárov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 387
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 521
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 935
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 637
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 494
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 379
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 305
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 270
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Ďakujem vám za prázdniny (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Mission Kimpossible, NAKA prepisuje dejiny a Plavčan mínus

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je pre štát o nič väčšie požehnanie ako bláznivý predseda NR SR.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Po kríze pokračujeme

Trauma Dankovi ale prospeje, viac bude počítať vlastné limity a „žetóny“, ktorými disponuje.

KNIHA TÝŽDŇA

Myšlienky, ktoré dokážu liečiť aj dnes

Slávny maďarský spisovateľ a košický rodák Sándor Márai napísal uprostred druhej svetovej vojny knihu, ktorá je stále aktuálna.