Autor je publicista
Mnoho podnikateľov dnes vyhadzuje nemalé peniaze za rôzne motivačné kurzy, kurzy rozvoja osobnosti či firemné školenia riešiace otázku, ako byť úspešným. Dozvedia sa tam napríklad aj to, že tvár firmy a jej úspech často formujú charakterové vlastnosti jej majiteľov. Netreba vyhadzovať veľké peniaze. Stačí zájsť do archívu. Všetci vieme, že učiť sa dá na príkladoch. Najlepšie na príkladoch úspešných firiem.
Jednou z najúspešnejších slovenských firiem je Váhostav. Odpoveď na otázku, čo stojí za jej úspechom, možno nájsť práve v archíve. Čo teda formovalo úspešný biznis model majiteľa Váhostavu?
Ak by sme sa na to pozreli cez charakterové vlastnosti? Všetci vieme, že charakter je ovplyvnený výchovou v rodine, škole atď. Nie, netreba hneď myslieť na personálne spisy. Z tých by sme sa dozvedeli len toľko, že v tomto prípade sú výchova v rodine a školách spojenými nádobami. Rozviedna škola 1. správy ZNB bola napríklad oveľa formujúcejšia, ako by si niekto na prvý pohľad myslel. Tamojšie prednášky totiž spájali teóriu s praxou.
Vlastnosti príslušníka rozviedky
Napríklad prednáška o morálnom profile rozviedčika. Všetci, ktorí túžite po podnikateľskom úspechu, čítajte pozorne:
„U rozviedčika sú pestované také morálne vlastnosti ako cieľavedomosť, húževnatosť, odvaha, rozhodnosť, samostatnosť pri rozhodovaní a plnení úloh, vytrvalosť. Pestujú sú také intelektuálne vlastnosti ako konkrétnosť, systematickosť a tvorivé myslenie. Rozviedčik musí byť trpezlivý. Ďalej sú potrebné charakterové vlastnosti ako čestnosť, pravdovravnosť, spravodlivosť, zhoda slov a činov. Rozviedčik je vynaliezavý a vie prekonávať prekážky. Musí byť náročný na seba a svoju prácu. Musí vedieť objektívne zhodnotiť dosiahnuté výsledky. Nesmie klesať na duchu pri neúspechu. Musí byť na seba stále náročný. K tomu patrí aj dobrá organizácia práce a využívanie času. Musí vedieť vyhodnotiť silné a slabé miesta vo svojej práci. Musí vedieť zdravo riskovať, potlačiť paniku a hľadať cestu i v zdanlivo bezvýchodiskovej situácii.“