SME

Predáva sa ilúzia čerstvosti, a nie skutočná čerstvosť

Predáva sa ilúzia čerstvosti, a nie skutočná čerstvosť

Asi nie je celkom v poriadku, že tovar, ktorý by normálne mal vydržať dlhšie, si musíme kupovať so zvyšujúcou sa frekvenciou.

Asi nie je celkom v poriadku, že tovar, ktorý by normálne mal vydržať dlhšie, si musíme kupovať so zvyšujúcou sa frekvenciou.

TEXT: PETER MACSOVSZKY

[content type="longread-pos" pos="left"]

Dnes píše Peter Macsovszky, spisovateľ a publicista.

[/content]

V osemdesiatych rokoch predchádzajúceho storočia maďarská skupina Omega zaradila na svoj vtedajší album pesničku Chlieb a informácie. Spievalo sa v nej, že chlieb a informácie súvisia a že sú dobré, len keď sú čerstvé. A ďalej, že keď je chleba viac, informácií je menej, no platí to aj obrátene.

Čerstvé informácie sa za socializmu čerpali z novín, ktoré, keďže boli tak husto popísané, si svoju pochybnú čerstvosť vedeli zachovať aj celý týždeň. Pretože väčšinou nebolo až také dôležité, čo sa v nich písalo. Viac záležalo na šuchote papiera a vôni tlačiarenskej farby. Tie totiž dotvárali atmosféru skromných raňajok, pozostávajúcich zo šálky kakaa, čerstvého pečiva a čerstvého masla.

Chrumkavý chlieb

Prednedávnom sme mali návštevu z Holandska. Po večeri sa reč zvrtla na gastronómiu. Chválil som chlieb, aký sa kedysi piekol na Slovensku, ale aj v Maďarsku. Vôňu, chrumkavú kôrku, lahodnú striedku. Holanďan moje slová vyhodnotil ako prejav spomienkového optimizmu. Tvrdil, že chlieb, o akom hovorím, dostanem v Holandsku v hociktorej malej pekárni, stačí sa vyhýbať supermarketom.

Nuž, pokiaľ si spomínam na mnohé druhy tamojšieho chleba – boli to kusy niečoho, čo len vzhľadom pripomínalo tradičný chlieb. A všimol som si, že zažívacie problémy spôsobené holandskými chlebmi nemajú len cudzinci, ale aj domáci. Najlepší chlieb, aký som v Holandsku jedol, bol upečený v Nemecku a predávali ho tureckí prisťahovalci v obchodíkoch, kde sa dali nájsť aj iné čerstvé a prirodzené pokrmy.

V internetovom archíve Českej televízie som si obľúbil dokumentárny cyklus Pološero. Producentka Jana Škopková časť nazvanú Česko, odpadkový kôš Európy, uviedla slovami: „Pamätám sa, že keď som bola malá, chlieb bol zážitok. Krásne voňal, bol chrumkavý a vydržal trebárs aj týždeň.“ Takže predsa len som nepodľahol nostalgii! Chlieb kedysi starol pomalšie a dá sa povedať, že aj informácie.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Tradície sú základ (Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).


19 h

Zdroje informácií (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


30. jún

Dobrá rada (Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).


29. jún

Koaličné paradoxy (Hej. ty!)

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


28. jún

Neustúpili sme (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


27. jún

Blahobyt (Vico)

Karikatúra denníka SME (Vico).


26. jún
SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu