Autori sú environmentalisti pôsobiaci v NR SR
Každodenná slovenská realita vrátane vyhlásení a rozhodnutí väčšiny našich ústavných činiteľov nás presviedča o nedostatku environmentálneho vzdelania, výchovy a cítenia. Pritom čoraz markantnejšie sa prejavujúce problémy súvisiace s drancovaním prírody, devastáciou krajiny a znečistením životného prostredia nás nabádajú na to, aby sme tento stav nášho environmentálneho (a neraz i etického a kultúrneho) bezvedomia a bezcitnosti urýchlene zmenili.
Na rozdiel od zahraničia sa u nás, žiaľ, deje pravý opak. Namiesto pokroku sme v tejto sfére svedkami dlhodobého úpadku, ktorý sa prejavuje okrem iného tým, že viaceré personálne, organizačné a infraštruktúrne kapacity, ktorými environmentálna výchova na Slovensku ešte nedávno disponovala, dnes už jednoducho nejestvujú.
Lídri v igelitkách
Slovenské dokumenty, ktoré obsahujú zmienku o environmentálnej výchove a vzdelávaní, sú takmer výlučne zastarané a chýba im kompetenčná vyjasnenosť, ako aj snaha o akúkoľvek koordináciu na národnej úrovni.
Hoci táto otázka nebola podrobená systematickému výskumu, vychádzajúc z každodennej skúsenosti a z praxe pedagógov a aktivistov možno konštatovať, že sa environmentálna gramotnosť znižuje. Zhoršuje sa vzťah občanov k prírode, dokonca narastá strach z nej a rozširuje sa vnímanie prírody ako nebezpečného miesta, kam neradno chodiť a ktoré treba potláčať.
Sme na jednom z posledných miest v EÚ v percente vytriedených odpadov, na druhej strane patríme medzi smutne známych lídrov, čo sa týka spotreby igelitových tašiek a vrecúšok; máme tisícky čiernych skládok, rapídne sa zhoršuje vzťah k verejnej zeleni, hygiene verejných priestorov a postupne sa meníme na spoločnosť ekologických, etických a kultúrnych barbarov.
Najhorší v širokom okolí?
Za jediný zásadný posun k lepšiemu možno v zhode s odborníkmi na túto problematiku označiť zriadenie prierezovej témy Environmentálna výchova v Štátnom vzdelávacom programe pre základné a stredné školy. To znamená, že každý pedagóg má v rámci výučby svojho predmetu vhodne integrovať prvky environmentálnej výchovy a vzdelávania.