Nie je veľa príležitostí vidieť v kontexte svetového umenia aj diela a tvorbu slovenských výtvarníkov. Za úspechy považujeme medzinárodné ocenenia Ľudovíta Fullu v medzivojnovom období, či si s hrdosťou privlastňujeme rusínskeho Andyho Warhola. Iste, mimoriadnym úspechom bola účasť konštruktivistu Milana Dobeša (1929) na výstave DYNAMO v Paríži pred troma rokmi. Absolvent VŠVU, ktorý už od školy žije a tvorí v Bratislave, na veľkolepej prehliadke oslavujúcej storočnicu svetového konštruktivizmu v Grand Palais v Paríži zastupoval ako jediný výtvarník bývalý východný blok… Máme málo kvalitných umelcov? Nie. Len sme jednoducho malá krajina a nikoho nezaujímame, preto česť takýmto výnimkám.
Teraz sa podobný úspech odohráva v Londýne. Svetoznáma Tate Modern vystavuje v rámci výstavy The World Goes Pop dvojicu slovenských výtvarníkov Janu Želibskú a Jozefa Jankoviča. Výstava v kurátorskej koncepcii Jessicy Morganovej a Flavia Frigeriho rámcuje pop art v období od roku 1960 do 1970.
Slováci ukazujú, čo je to popartČítajte
Prezentujú pop art v jeho geografických, kultúrnych a spoločenských odlišnostiach, tak ako sa na tomto umeleckom štýle podpísali v rôznych častiach sveta a v rôznych spoločenských podmienkach.