Autor je prodekan FF PU
Pri hodnotení kvality jednotlivých univerzít a ich fakúlt sme tento rok mali možnosť konfrontovať dva pohľady – dlhodobejší časový rámec zachytávajúci hodnotenie výskumu v rámci komplexnej akreditácie, ako aj na ročnej báze postavený periodicky publikovaný ranking agentúry ARRA. Hoci ide o rozdielne metodiky, očakávali by sme, že oba spôsoby hodnotenia vyzdvihnú kvalitné fakulty a poukážu na nedostatky tých menej kvalitných.
Výsledky viacerých fakúlt sa však pri použití oboch metodík niekedy zásadne líšia. Vyvstáva otázka, ktorú informáciu máme považovať za relevantnú.
Rozdiely vo výsledkoch
Viaceré fakulty, ktoré sa v posledných rokoch v rankingu ARRA v skupine „FILOZOF“ umiestňovali na „medailových priečkach“, sa pri hodnotení jednotlivých oblastí výskumu za obdobie 2008 – 2013 v rámci komplexnej akreditácie ocitli na chvoste a naopak. Všimnime si príklad Fakulty humanitných vied Žilinskej univerzity, ktorá v roku 2013 skončila v rankingu ARRA na prvom mieste.
V hodnotení výskumu v rámci komplexnej akreditácie však v oblasti humanitných vied, ktorá je pre filozofické fakulty typická, skončila iba s hodnotením B+ a koeficientom 3,30 na 15. – 17. mieste spomedzi 22 hodnotených fakúlt. V oblasti pedagogických vied dosiahla len úroveň C+ s koeficientom 2,30, čo predstavuje pomyselnú 25. priečku spomedzi 30 hodnotených fakúlt. Výborný výsledok (A s koeficientom 3,90) táto fakulta zaznamenala len v oblasti matematiky a štatistiky, ktorá však patrí medzi prírodovedné odbory.
Opačným prípadom je Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, ktorá sa v rankingu ARRA bežne objavuje na 3. – 9. priečke. Tá istá fakulta však v hodnotení výskumu v rámci komplexnej akreditácie v oblasti humanitných vied dosiahla najlepšie hodnotenie spomedzi všetkých fakúlt slovenských vysokých škôl (hodnotenie A s koeficientom 3,80).
V oblasti historických vied sa rovnako s hodnotením A s koeficientom 3,80 umiestnila na druhom mieste tesne za Filozofickou fakultou UK v Bratislave. V oblasti spoločenských a behaviorálnych vied obsadila pomyselnú tretiu priečku s hodnotením A- a koeficientom 3,60. Výrazné zlepšenie zaznamenala i v oblasti pedagogických vied, v ktorej dosiahla hodnotenie B (koeficient 3,05) oproti predchádzajúcemu hodnoteniu C+ (koeficient 2,30) z roku 2009.