Autor je katolícky kňaz a profesor na Katolíckej univerzite v Ružomberku
Pred niekoľkými týždňami som mal možnosť stráviť niekoľko hodín v britskej Národnej galérii v Londýne na známom Trafalgarskom námestí. Človek by potreboval niekoľko dní, aby nasýtil oči a najmä ducha hĺbkou ľudského talentu. Medzi vystavované skvosty patria diela stredovekých umelcov, ktorí zachytili vianočné motívy biblických príbehov.
Ježiš očami stredoveku
Na týchto obrazoch Mária nemala na sebe dobové oblečenie židovského prostredia 1. storočia nášho storočia, ale riasené šaty typické pre obdobie stredoveku. Jej manžel Jozef s európskymi črtami tváre sa opieral o stoličku vyrobenú v dielni florentského remeselníka. Cez okno nepresvitala pustá scenéria betlehemského okolia, ale architektúra stredovekých talianskych či francúzskych miest.
Maliarom som nevyčítal, že nepodávajú historicky hodnovernú kópiu biblických príbehov. Nenapadlo mi podozrievať ich, že ma chcú zneistiť, uviesť do omylu, ba dokonca oklamať. Obdivoval som snahu majstrov vyjadriť štetcom na plátne bohatstvo vnútorného sveta zobrazených osôb, snahu vonkajším spôsobom zachytiť vnútorný odkaz biblického príbehu, napriek tomu, že nikto z nich v Betleheme v čase narodenia Krista nebol. Tým, ktorí meditujú nad ich obrazmi, snažili sa odovzdať tajomstvo Vianoc.
Betlehem vám klame. Štyri mýty, na ktoré sa cez Vianoce pozerámeČítajte
Tesár a dievča z Hornej Dolnej
Matúš a Lukáš, čiže dvaja zo štyroch evanjelistov, uvádzajú v Biblii okolnosti narodenia Ježiša Krista. Je pravda, že nehovoria nič o jaskyni a výslovne nespomínajú ani maštaľ.