SME

Nemali by sme vychovávať cvičené opice

Nemali by sme vychovávať cvičené opice

Profesor Pavol Zlatoš celý život učí matematiku na univerzite, no nie je za povinnú maturitu z nej. Uplynulý rok na medzinárodných konferenciách po svete prezentoval svoj dôkaz Gordonových hypotéz.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/vydania/20151223/photo2/sm-1229-011f-zlatosgk.rw_s900.jpg" author="SME - GABRIEL KUCHTA" longread-pos="full"]

Prof. RNDr. Pavol Zlatoš, CSc. (1955). Vedúci Katedry algebry a teórie čísel Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave, autor knihy esejí Ani matematika si nemôže byť istá sama sebou – Úvahy o množinách, nekonečne, paradoxoch a Gödelových vetách, učebnice-monografie Lineárna algebra a geometria a radu vedeckých publikácií vo viacerých oblastiach matematiky.

[/content]

Profesor Pavol Zlatoš celý život učí matematiku na univerzite, no nie je za povinnú maturitu z nej. Uplynulý rok na medzinárodných konferenciách po svete prezentoval svoj dôkaz Gordonových hypotéz.

TEXT: Svetlana Kolesárová

[content type="longread-pos" pos="left"][content type="img" src="http://i.sme.sk/cdata/4/79/7923344/kolesarova_as.jpg"][/content]Píše Svetlana Kolesárová, zástupkyňa šéfredaktorky denníka SME.[/content]

Matematika je pre mnohých strašiakom. Prečo sa ľuďom zdá taká ťažká?

„Pre mňa to síce strašiak nebol, ale tiež sa bežne stretávam s tým, že veľa ľudí by potešilo, keby sa matematike vyhli, a viem ich dokonca pochopiť. Často je to tým, že sa neučí najlepšie, memorujú sa poučky alebo – druhý extrém – hrá sa s počítačom alebo elektronickou tabuľou. Hoci sa hovorí, že matematika by mala rozvíjať logické myslenie, učiteľov, ktorí vedia takto učiť, nie je veľa.“

Čo by sa dalo urobiť, aby to nebol strašiak?

„Mali by sme si uvedomiť, že matematiku vo veľkom rozsahu nie je nutné učiť každého.“

Stačia základy?

„Určitá matematická gramotnosť je potrebná, tak ako je dôležité, aby sme vedeli čítať a písať. Ale rovnako, ako sa nemusí každý vyznať vo svetovej literatúre, nemusí každý dôkladne ovládať matematiku. Každý by si mal vedieť spočítať, koľko si potrebuje odložiť peňazí, aby mohol zaplatiť účty, a keď si vezme pôžičku, ako ju bude splácať. No isté vzdelanie – či už literárne, alebo matematické – patrí k všeobecnej kultúre.“

Takže nie ste za povinnú maturitu z matematiky?

„Možno mi to budú niektorí kolegovia zazlievať, ale nie som za povinnú maturitu z matematiky. Za mojich čias bola humanitná a prírodovedná vetva gymnázií, na prírodovednej bola maturita z matematiky povinná, na humanitnej nie. Zdá sa mi to rozumnejšie a prihováral by som sa zato aj dnes.“

Tento rok dopadla strašne už písomná časť. Maturantom sa testy zdali príliš náročné. Akoby aj tých, ktorí si matematiku vyberú, chceli odradiť.

„S testami sa to ľahko sa prestrelí. V zásade však nadmerné testovanie vedie k nahrádzaniu vzdelania drezúrou. Nacvičíme študentov, aby prešli testami, lebo učitelia aj školy sú hodnotené práve na základe úspešnosti v nich. A výsledkom sú v lepšom prípade cvičené opice. Pritom by ním mali byť vzdelaní ľudia, ktorí niečomu rozumejú, vedia rozmýšľať a pokojne môžu občas vybuchnúť v nejakom teste.“

Niekedy škola nielen nerozvíja, ale dokonca potláča logické myslenie.

„Škola má veľkú moc, môže niektoré vlohy dieťaťa rozvinúť a niektoré potlačiť až zahubiť.“

Hlási sa k vám dosť študentov?

„Máme aj odbory, na ktoré sa hlási viac ľudí, ako sme schopní prijať.“

Informatika?

„Aj tá, ale momentálne najvychytenejšie odbory sú ekonomicko-finančná matematika a matematika a manažment. Absolventi, ktorí z nich vychádzajú, sú spravidla veľmi úspešní. Vedia analyzovať rôzne situácie a odhaľovať zákonitosti. Učia u nás učitelia, ktorí pracovali vo Viedni, Veľkej Británii, v USA, a taktiež už aj naši vlastní absolventi.“

Učitelia matematiky pomaly vymierajú. Vidno to aj na záujme o štúdium u vás?

„Kým na učiteľských smeroch študovalo kedysi veľa ľudí, teraz ich je zúfalo málo. Pomaly nebude mať kto učiť. Dokonca aj zo študentov, ktorí skončia, len zlomok ide učiť, a z tých, ktorí začnú, mnoho rýchlo odíde, pretože platy v školstve sú také, aké sú.“

Akých máte študentov? Hovorí sa, že dnešní mladí sú povrchní, nezáleží im na ničom.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Atentát na deti (Sliacky)

Neveselá karikatúra na stredu

Atentát na deti

Hmatateľné výsledky (Vaněk)

Karikatúra Roberta Vaňka na utorok

Hmatateľné výsledky (Vaněk)

Pokrok ani o krok (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).

Kaliho budovy (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

Kaliňákove bubliny (Vaněk)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vaněk).

Saxana z parlamentu (Sliacky)

Karikatúra Mikiho Sliackeho na štvrtok

Saxana z parlamentu (Sliacky)
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop