POSTREH MATÚŠA RITOMSKÉHO

Je to oveľa zložitejšie

Snaha porozumieť problémom všetko iba komplikuje, na voliča zaberá búchanie do stola sprevádzané heslami ako „ochránime, vyriešime, zabezpečíme“.

Autor je publicista

V septembri minulého roku Mark Zuckerberg povedal novinárom niečo o plánoch najväčšej sociálnej siete pridať k funkciám „páči sa mi“ a „zdieľať“ aj tlačidlo s negatívnym posolstvom „nepáči sa mi to“. Neviem, či túto zmenu Zuckerbergov tím nakoniec zrealizuje, a tiež neviem odhadnúť, ako by to ovplyvnilo atmosféru virtuálnych diskusií.

Niekedy mi však napadá, koľko času by mi mohla ušetriť funkcia, ktorá by vyjadrovala niečo ako – „je to oveľa zložitejšie“. Na mnohé príspevky, ktoré si ľudia s nadšením posielajú, by som reagoval stlačením práve takého tlačidla.

Psychológovia David Dunning a Justin Kruger v roku 1999 publikovali svetoznámu štúdiu, ktorá opísala to, čo sa neskôr začalo nazývať ako Dunningov-Krugerov efekt. Dvojica výskumníkov z americkej Cornell University ukázala, že nekompetentné osoby, bez odborného pohľadu a hlbších znalostí určitej problematiky sa v mnohých prípadoch vyjadrujú o danej problematike sebavedomejšie a sebaistejšie ako skutoční odborníci.

Odborníci, ktorí majú dostatok znalostí, si totiž uvedomujú, čo všetko ešte nevedia, a vyhýbajú sa preto zjednodušujúcim a prehnane sebavedomým vyhláseniam. Tí, ktorí o rovnakej oblasti vedia iba málo, majú tendenciu preceňovať to, čo mylne považujú za svoju múdrosť.

Na sociálnych sieťach môžeme pôsobenie Dunningovho-Krugerovho efektu pozorovať prakticky denne. Nedostatok poznania a odbornosti ľuďom nebráni dať sa opájať slastným pocitom, že poznajú odpovede na tie najkomplikovanejšie otázky. Od vyliečenia všetkých druhov rakoviny jedinou bylinnou šťavou až po vyriešenie zložitých geopolitických otázok jediným siláckym gestom. Pre človeka s prístupom na internet nie je nič príliš zložité.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3Z9C na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3Z9C na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 379
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 016
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 086
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 724
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 602
  7. Kam do tepla v januári? 1 972
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 787
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 615
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Skúste aj toto (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

STĹPČEK ZUZANY KEPPLOVEJ

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom k obydliam a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Babiš = ANO, ANO = Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá. Dokonca aj podstatne viac riešení a koalícií.

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Náklady nulové, radosť nedozierna

Nekupujte! Vymieňajte! Kabelku za sveter. Trávnik za matematiku

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.