SME

Je to oveľa zložitejšie

Snaha porozumieť problémom všetko iba komplikuje, na voliča zaberá búchanie do stola sprevádzané heslami ako „ochránime, vyriešime, zabezpečíme“.

Autor je publicista

V septembri minulého roku Mark Zuckerberg povedal novinárom niečo o plánoch najväčšej sociálnej siete pridať k funkciám „páči sa mi“ a „zdieľať“ aj tlačidlo s negatívnym posolstvom „nepáči sa mi to“. Neviem, či túto zmenu Zuckerbergov tím nakoniec zrealizuje, a tiež neviem odhadnúť, ako by to ovplyvnilo atmosféru virtuálnych diskusií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekedy mi však napadá, koľko času by mi mohla ušetriť funkcia, ktorá by vyjadrovala niečo ako – „je to oveľa zložitejšie“. Na mnohé príspevky, ktoré si ľudia s nadšením posielajú, by som reagoval stlačením práve takého tlačidla.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológovia David Dunning a Justin Kruger v roku 1999 publikovali svetoznámu štúdiu, ktorá opísala to, čo sa neskôr začalo nazývať ako Dunningov-Krugerov efekt. Dvojica výskumníkov z americkej Cornell University ukázala, že nekompetentné osoby, bez odborného pohľadu a hlbších znalostí určitej problematiky sa v mnohých prípadoch vyjadrujú o danej problematike sebavedomejšie a sebaistejšie ako skutoční odborníci.

Odborníci, ktorí majú dostatok znalostí, si totiž uvedomujú, čo všetko ešte nevedia, a vyhýbajú sa preto zjednodušujúcim a prehnane sebavedomým vyhláseniam. Tí, ktorí o rovnakej oblasti vedia iba málo, majú tendenciu preceňovať to, čo mylne považujú za svoju múdrosť.

Na sociálnych sieťach môžeme pôsobenie Dunningovho-Krugerovho efektu pozorovať prakticky denne. Nedostatok poznania a odbornosti ľuďom nebráni dať sa opájať slastným pocitom, že poznajú odpovede na tie najkomplikovanejšie otázky. Od vyliečenia všetkých druhov rakoviny jedinou bylinnou šťavou až po vyriešenie zložitých geopolitických otázok jediným siláckym gestom. Pre človeka s prístupom na internet nie je nič príliš zložité.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3Z9C na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 577
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 314
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 855
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


6
Publicista Matúš Ritomský.

Ľahkovážne volať po spoločenských otrasoch znamená ignorovať ich tragické dôsledky.


3

Ficovi sa zosypal jeden z pilierov sebaobrany.


8
Jindřich Šídlo

Detinské správanie prináša výsledky.


4
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 139
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 972
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 871
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 015
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu