
Vražda príslušníka Vietkongu saigonským policajným veliteľom, 1968. FOTO - EDDIE ADAMS / AP
Naveky zachytiť čerstvú smrť dokáže len objektív. A obrazy z bojiska zachytávajúce moment smrti alebo moment bezprostredne pred ňou patria k najslávnejším a najčastejšie reprodukovaným fotografiám.
Nepochybná je autenticita obrazu, ktorý zachytil Eddie Adams vo februári 1968: šéf juhovietnamskej polície, brigádny generál Nguyen Ngoc Loan strieľa na saigonskej ulici muža podozrivého z príslušnosti k Vietkongu. A aj tak tú fotografiu aranžoval – sám generál Loan. Privliekol väzňa so zviazanými rukami na ulicu, kde stálo niekoľko novinárov. Asi by ho nebol takto rýchlo zastrelil, keby tam neboli novinári. Loan stál vedľa väzňa, takže objektívy spoza neho mohli dobre zachytiť jeho vlastný profil a profil väzňa, a pritom ho z bezprostrednej blízkosti odstrelil. Adamsova fotografia zachytila moment, v ktorom práve odpálil guľku. Mŕtvy muž so skrčenou tvárou ešte nezačal padať. Pokiaľ ide o diváka tej fotografie, v tomto prípade diváčku, mňa, po všetkých tých rokoch, vždy keď sa na tú fotografiu dívam, akokoľvek dlho ju pozorujem, neviem si vysvetliť to tajomné – a zároveň odpudzujúce na nej: spoluúčasť na dívaní sa.