
Italo Calvino: Palomar * Drewo a srd * Bratislava 2002 * Preložil Pavol Koprda FOTO – ČTK
ho talianskeho, ba dnes už európskeho autora. V tvorbe Itala Calvina sa dajú rozpoznať prinajmenšom dve základné tendencie, ktoré sa dajú pracovne nazvať: dynamická a statická, príbehová a meditatívna, čitateľská a autorská.
Tú prvú predstavujú bizarné, pútavé, priam akčné prózy pohrávajúce sa so širším čitateľským vkusom (sem patrí najmä trilógia Naši predkovia: Rozpoltený vikomt, Stromový barón, Neexistujúci rytier a Hrad skrížených osudov), tú druhú tvoria introvertné, náročnejšie prózy (Keď jednej zimnej noci cestujúci, nedokončená próza Pod jaguárím slnkom a prítomná próza Palomar). Na doplnenie ešte uveďme, že na rozhraní oboch pomyselných kategórií stoja Neviditeľné mestá.